21 oktober 2019

Verslag vanuit de raad

Donderdag 10 oktober stond er weer een raadsvergadering op de agenda. De agenda begon met een presentatie over de aankomende wijzigingen op het gebied van inburgering. Hierbij werd duidelijk dat de gemeente een veel grotere rol gaat krijgen bij de inburgering. Een eventuele financiële bijdrage hiervoor vanuit het rijk is echter nog niet zeker.

Bij de behandeling van de startnotitie Cittaslow hebben wij aandacht gevraagd voor de betrokkenheid van de burgers. Cittaslow functioneert uiteindelijk het beste wanneer dit zo breed mogelijk wordt uitgedragen binnen onze gemeente. Op dit moment kan het voor de burgers nog overkomen als een ver van hun bed show en daarom moeten niet alleen de supporters en raadsleden bij Cittaslow worden betrokken.

Daarnaast hebben wij tijdens het vragenhalfuurtje gevraagd of er bij het Bels Lijntje niet kan worden gekeken naar de mogelijkheden om het fietspad in het donker zo toegankelijk mogelijk te maken. Op dit moment is dat nog niet in de plannen opgenomen. Bij de discussie omtrent de aanpak van de eikenprocessierups hebben wij meerdere ideeën geopperd. Voor de meeste effectieve bestrijding kan er ook worden gekeken naar reeds uitgevoerde studies.

De komende raadsvergadering staat de begroting voor 2020 op de agenda. Hiervoor willen wij allen geïnteresseerden van harte uitnodigen op onze achterbanvergadering van 29 oktober in Cafe Welkom in Alphen. Wanneer u benieuwd bent naar de CDA plannen en ideeën ten aanzien van de begroting bent u daar om 20:00 van harte welkom.