24 december 2019

Verslag vanuit de raad

Donderdag 12 donderdag stond de laatste raadsvergadering van 2019 op de planning, We begonnen de agenda met het spreekrecht voor burgers. Ten aanzien van de ontwikkelingen in het Markdal waren er 4 insprekers welke allemaal lovend waren over de samenwerking tussen de verschillende partijen in dit proces. Ook het CDA staat achter de ontwikkelingen en juicht de totstandkoming van de plannen toe. Wel vragen wij het college kritisch te blijven op de formele gang van zaken in de procedure en de inzet van de ambtelijke uren. Tevens is het CDA voorstander van de strategische aankoop aan de Gilzeweg in Chaam.

Helaas moesten wij ook constateren dat de keuzes tijdens de begrotingsvergadering hebben geresulteerd in een ongelijke stijging van de OZB tarieven voor woningen en niet-woningen. Daarnaast zijn de tarieven ook niet op een logische wijze berekend en niet goed onderbouwd. Het CDA heeft daarom tegen de OZB tarieven van het voorstel gestemd.

Ten aanzien van het rioleringsplan zijn wij benieuwd of de kosten wel kunnen worden begroot op basis van een bestuurlijk rekenmodel en daarom hebben wij het college gevraagd om hier tijdig op terug te komen. Het college hebben we ook verzocht om de verordening jeugdhulp op korte termijn opnieuw vast te stellen en te laten toetsen door de adviesraad sociaal domein. Als laatste hebben wij het college gevraagd om met de buurt van het Binckplein in overleg te gaan over het besteden van de prijs van € 20.000.

Als laatste willen wij u vanuit het CDA Alphen Chaam uiteraard fijne feestdagen en een gelukkig 2020 toewensen.