15 november 2018

CDA moties aangenomen bij begrotingsbehandeling

Afgelopen donderdagavond stond de begrotingsbehandeling 2019 op het programma in de raadsvergadering.  Dit was de eerste begroting die wordt behandeld na het nieuwe raadsbrede akkoord wat in 2018 is gesloten. Helaas laat de eerste begroting geen positieve financiële geluiden toe. Door een late tegenvaller is de begroting uiteindelijk sluitend door de verhoging van de OZB. Iets wat het CDA de afgelopen jaren juist probeerde te voorkomen.In de algemene beschouwingen is onder andere bij deze OZB stijging stilgestaan. Het CDA had tevens een motie ingediend om als raad de ambitie uit te spreken om soortgelijk OZB stijgingen in de toekomst te beperken. Helaas is het niet gelukt om de andere partijen mee te krijgen in deze motie.

Ook de jeugdzorg in Alphen-Chaam blijft een financieel zorgenkindje. Gelukkig kon onze wethouder aangeven dat er momenteel hard wordt gewerkt om gelden los te krijgen ter compensatie voor onze gemeente, dit werk heeft inmiddels ook al de eerste resultaten opgeleverd. Dat een goede (jeugd)zorg voor het CDA van belang is, heeft men ook laten blijken door middel van de moties over FF buurten en de gezonde samenleving.

De motie ten aanzien van FF buurten is samengevoegd met een motie van het GBSV en unaniem aangenomen. In de motie wordt aangeven dat in 2019 FF buurten zal worden geëvalueerd en dat er onder andere zal worden gekeken naar de mogelijkheden van alternatieve financieringsvormen. Het CDA acht daarbij wel van belang dat de kwaliteit en continuïteit van FF buurten gewaarborgd blijft.

Na een naamswijziging van de motie over de gezonde samenleving in Alphen Chaam heeft de raad deze vervolgens unaniem aangenomen. De motie roept het college op, om naar aanleiding van het raadsakkoord en na projecten als we are food, door te pakken en Alphen-Chaam te presenteren als plek waar mensen langer en gezonder leven dan gemiddeld. Dit past ook bij de cittaslow gedachten en kan ook breed vanuit de burger worden gedragen. In lijn van de motie kwam onze wethouder ook al met de eerste ideeën hiervoor.

Als laatste is ook de motie ten aanzien van de fietsallee unaniem aangenomen. Hoewel het CDA het idee voor de fietsallee steunt, wilt men dat het college eerst alle financiële mogelijkheden en steun heeft gezocht voor dat er een mogelijk besluit hierover wordt genomen. Ook deze motie is unaniem aangenomen.Het college zal de bovenstaande moties en de eerdere motie van de rode loper meenemen in de besluitvorming voor de komende jaren en de fractie zal het college hier uiteraard op controleren.