12 januari 2022

CDA, Samen voor balans

2022-01-15 CDA  Alphen-Chaam
2022-01-15 CDA Alphen-Chaam

Het is een onzekere tijd, veel vaste waarden staan onder druk, de ene verandering na de andere komt over ons heen. Polarisatie is aan de orde van de dag. Waarden en normen raken steeds verder op de achtergrond. Normaal met elkaar omgaan blijkt steeds vaker niet normaal. Waar is de balans? Deze zaken raken mij! Als lijsttrekker van het CDA Alphen Chaam sta ik open voor het gesprek hierover en zoek ik de dialoog en de samenwerking met alle betrokken partijen.

Nieuwe lijsttrekker CDA Alphen-Chaam: Lammert Westra

Als lijsttrekker van het CDA Alphen-Chaam heb ik het voorrecht om mij als eerste van onze prachtige kieslijst aan u voor te stellen. In het kort: Lammert Westra, getrouwd, vader van 3 kinderen en opa van 6 kleinkinderen. 65 jaar geleden geboren op het Groningse platteland, maar al ruim 40 jaar woonachtig in Brabant (o.a. Breda en Ulvenhout) waarvan nu 9 jaar, samen met mijn vrouw, in het mooie buitengebied van Chaam. Ik heb 40 jaar gewerkt in de Bouw en Infra als (interim) directeur. Daarnaast ben ik momenteel voorzitter van Toerisme de Baronie en GilzeEnRijenGlas/Midden-Brabant Glas. Als voorzitter mag ik nu leefbaarheid in het buitengebied versterken. En dan nu een nieuwe uitdaging: het CDA Alphen Chaam!

Het afwisselende landschap in balans

Veel van de vraagstukken waar we nu mee te maken hebben, zoals de klimaatproblematiek, energietransitie en woningschaarste liggen (gedeeltelijk) op het bord van de lokale politiek. We gaan dit samen oplossen! Samen dienen we de balans te vinden in enerzijds het oplossen van de hiervoor genoemde problemen en anderzijds het spanningsveld met onze gemeentelijke kernwaarden als rust, ruimte, kleinschalig en saamhorigheid. Grote windmolens horen hier dus niet bij.

Ik kan me ergeren aan de ongenuanceerde uitspraken over mogelijke oplossingen in ons mooie afwisselende landschap waarin eigendom en vergunningen blijkbaar niets meer waard zijn. Waar is de balans! Oplossingen zijn pas oplossingen als er perspectief is en zekerheden geboden worden.

Samen voor balans

“Samen voor balans” sluit aan bij de kernwaarden van het CDA.

Voor het CDA Alphen-Chaam betekent dit dat je de rol van de overheid beperkt. Leg het initiatief bij de burger. Wij geloven dat de gemeenschap deze zware verantwoordelijkheid kan dragen.

“Samen voor balans” betekent solidariteit. De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. We vormen een schild voor de zwakkeren. We willen dat mensen perspectief krijgen. We laten ze niet los maar helpen om problemen op te lossen.

De basis voor een duurzame samenwerking ligt in vertrouwen. De overheid staat in dienst van de burger en moet zich als betrouwbare partner profileren. Binnen het CDA noemen we deze dienstbaarheid aan de burger publieke gerechtigheid.

Rentmeesterschap is een verplichting die we samen hebben naar vorige en volgende generaties. We hebben de natuur en de cultuur geërfd van onze (voor)ouders en te leen van de mensen die na ons komen. Dat vraagt dat we verder kijken dan ons eigen belang en onze eigen tijd, ook op financieel gebied. Beheren en beheersen zijn niet voldoende. Om een betere samenleving achter te laten zijn creativiteit en innovatie nodig. Dat doen we samen!

De komende vier jaar….

Samen voor balans is mij op het lijf geschreven. Ik ben ruim 40 jaar als ondernemer werkzaam geweest, dit heeft mij heel sterk het besef bijgebracht dat het zoeken naar en vinden van balans in alle facetten van de samenleving essentieel is. Dit wil ik in de plaatselijke politiek verder uitdragen. Ik zoek het niet in de extremen al zijn compromissen niet altijd de beste oplossing. Ik zoek naar de grootst mogelijke meerderheid. Prioriteiten stellen is belangrijk en er dan voor gaan.

Ik toon begrip, maar we moeten samen de balans terugbrengen.

In de komende weken stellen ook andere leden op de kieslijst van het CDA Alphen-Chaam zich voor en vindt u in Ons Weekblad de plannen die wij de komende jaren met u willen realiseren. Samen met u.

Doet u mee?