22 november 2021

Update CDA fractie

Afgelopen periode heeft u de gebruikelijke raadsverslagen van ons gemist maar dat betekent niet dat wij als fractie stil hebben gezeten.

Zo hebben wij tijdens de raadsvergadering van september niet ingestemd met het amendement omtrent het sportsbeleidsplan omdat dit amendement na de wijziging naar onze mening inhoudelijk niets meer toevoegde aan het sportsbeleidsplan en slechts een paar punten hieruit aanhaalde terwijl het een alomvattend beleidsplan dient te zijn. Wij hadden liever gezien dat het sportbeleidsplan ook een ingang bied voor de sportaccomodaties van kleinere verenigingen in onze kernen en wij hebben het college dan ook opgeroepen hier aandacht aan te besteden.

Tijdens dezelfde vergadering en die van 4 november heeft de reactie van onder andere het CDA ervoor gezorgd dat het aantal woningen waarvoor een advies aan de raad moet worden gevraagd bij buitenplanse omgevingsplanactiviteiten is verlaagd naar 2 in plaats van 10. Dit omdat woningbouw al vanaf 2 woningen een wezenlijke impact kan maken op de leefomgeving. Zeker binnen onze kernen. Als CDA zijnde houden wij graag grip op de ontwikkelingen binnen onze kernen en daarom vinden wij het belangrijk dat dergelijke plannen aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

Bij de begrotingsvergadering van 11 november bleek het college goed te hebben opgelet bij de perspectiefnota. Door de CDA motie van die vergadering bleek het college met het huidige begrotingsoverschot inderdaad geen OZB stijging nodig te hebben (dus ook geen inflatiestijging). Het is echter slechts een pleister op de wonden van de woonlasten dus hier moet de komende raadsperiode zeker aandacht voor blijven.

Dat geldt ook voor een beheerplan voor de fietspaden in onze gemeente. Als fractie ergeren we ons al een tijd aan het lik op stuk beleid en het idee dat we altijd moeten repareren conform de staat zoals het fietspad was. Het zou veel beter zijn om bij een dergelijke kostenpost te kijken of een fietspad nog noodzakelijk is en of deze dan ook veel wordt gebruikt. Anders kan er worden gekeken naar een andere inrichting of het verwijderen van een fietspad. Een motie om dit voortaan in het beleid op te nemen werd dan ook unaniem aangenomen. Het CDA staat voor veilige fietsverbindingen binnen en tussen onze kernen, maar dan wel op een financieel verantwoorde wijze.

Ondertussen zijn ook de voorbereidingen voor de verkiezingen in een vergevorderd stadium. Tijdens de algemene ledenvergadering van 11 december zal de kieslijst en het verkiezingsprogramma worden vastgesteld. Uiteraard brengen wij u daar vervolgens van op de hoogte.