06 januari 2022

Update vanuit de raad

Afgelopen 16 december stond de laatste reguliere raadsvergadering voor burgemeester Joerie Minses op het programma. Na 7 jaar neemt hij helaas afscheid van onze gmeente en gaat hij aan de slag in de gemeente Heumen. Wij wensen hem veel succes met zijn nieuwe uitdaging en dat geldt voor tevens voor de nieuwe waarnemend burgemeester in Alphen-Chaam, Jan Brenninkmeijer.

Tijdens de raadsvergadering hebben wij daarnaast aandacht gevraagd voor de volgende zaken:

- De status van het bestemmingsplan aan de Boterfabriekweg in Chaam en de ontwikkelingen in het Markdal en het bestemmingsplan wat daar bij hoort;

- Wat de achtergrond is van het feit dat de burgemeester niet meer persoonlijk langs gaat bij ieder gouden bruidspaar en of de gemeente op de hoogte is van een illegale camping in Alphen;

- We hebben ons hard gemaakt voor het lager vaststellen van de afvalstoffenheffing voor 2022. Door een onjuiste berekening in de begroting is deze in de belastingverordening nu hoger vastgesteld dan oorspronkelijk was begroot. In 2023 is er sprake van een nieuwe ophaler en moet de berekening dus sowieso opnieuw worden gemaakt. Het tekort voor 2022 had prima uit de overige reserves kunnen worden aangevuld zonder dat de inwoners direct een hogere afvalstoffenheffing voor hun kiezen krijgen om tot een juiste berekening te komen voor een sluitende exploitatie.

- Als laatste hebben we een motie ingediend waarin werd opgeroepen om alvast voorzorgsmaatregelen te nemen voor een mogelijke wetswijziging vanuit Den Haag. Deze wetswijziging zou betekenen dat eigen inwoners en mensen die economisch verbonden zijn aan onze gemeente voorrang moeten krijgen bij nieuwbouwprojecten in onze gemeente. Tijdens de dicussie heeft de wethouder aangegeven dat hij de mogelijke wetswijziging meeneemt bij het Actieplan Wonen waarmee het doel van de motie is bereikt. Daarom werd deze verder ingetrokken.

De overige CDA inbreng kunt u teruglezen in notulen van de raadsvergadering:

Vergadering Gemeenteraadsvergadering 16-12-2021 Gemeente Alphen-Chaam (raadsinformatie.nl)