14 juli 2021

Verslag vanuit de raad

Afgelopen donderdag, 8 juli, stond de laatste raadsvergadering voor het zomerreces voor de gemeente Alphen-Chaam op de agenda. Het waren met name financiële stukken die op de agenda stonden. Daarnaast zijn er door de verschillende partijen moties ingediend voor zaken die zij in de begroting graag terug willen zien. Allereerst stond de eerste tussenrapportage voor 2021 op de agenda, met opnieuw een negatief effect op de financiële cijfers van de gemeente Alphen-Chaam. Het is maar goed dat het rijk komt met extra gelden voor de tekorten op het sociaal domein in de kleinere gemeenten, dit geld kunnen we goed gebruiken maar hier moeten we dan ook zuinig mee omgaan.

Dan de perspectiefnota. In tegenstelling tot voorgaande jaren is er in ieder geval een stuk meer perspectief door een hogere bijdrage van het gemeentefonds en aanvullende middelen vanuit Den Haag voor de tekorten in het sociaal domein. Hierdoor is er een verwacht begrotingsoverschot voor 2022 van € 153.000. Het CDA is blij met dit overschot maar beseft zich dat we niet te hard van stapel moeten lopen met onze ambities omdat we middelen nu eenmaal maar één keer kunnen uitgeven. Het CDA heeft daarom drie moties ingebracht, waarin vooral onze ambities richting de lokale woonlasten en huisvesting van onze inwoners duidelijk wordt. De motie 'Verlagen woonlasten 2.0' geeft alvast een invulling op een eerdere motie die is ingediend om de mogelijkheden hiervoor inbeeld te brengen. Indien het financieel perspectief voor 2022 ongewijzigd blijft dan wil het CDA dat de OZB-inkomsten van de gemeente in het geheel niet stijgen in 2022. De motie is aangenomen. Daarnaast hebben we twee moties ingediend omtrent het beleid op het gebied van wonen en dan specifiek voor de kern Galder.

De motie Vrijheid (blijheid) beleid is erop ingericht dat de extra gelden die in de perspectiefnota staan worden ingezet voor de juiste projecten en multidisciplinaire inzet van deze ambtenaar zodat bijvoorbeeld het beleid voor de mantelzorgwoningen. Graag had het CDA dit ook gezien op het gebied van de huisvesting van arbeidsmigranten maar dit zorgde voor weerstand bij andere partijen. Doordat de wethouder aangaf dat dit beleid in 2021 nog op de agenda komt, hebben we hier verder geen punt van gemaakt. Deze motie werd unaniem aangenomen. Dit geldt ook voor de motie (dorps)hart voor Galder/Strijbeek. In aangepaste vorm nadat het college aangaf dat de 'oude' Galderseweg zijn karakter behoud en dat er rekening wordt gehouden met de woningbouwplannen daar. Ook de gebiedsvisie Strijbeek komt snel gereed. Daarom resteert de oproep aan het college om bij woningbouw in Galder met name in te zetten op woningen voor starters en senioren.

De overige moties die zijn ingediend over vergrijzing en een dataonderzoek voor de N639 hebben wij gesteund. De motie omtrent het snoeibeleid van bomen echter niet omdat we van mening zijn dat er meer gesnoeid moet worden dan dat ernaar de bomen moet worden gekeken. We wensen iedereen een fijne zomervakantie maar uiteraard kunt u ons ook tijdens de vakantie gewoon aanspreken voor zaken binnen de gemeente. De volledige raadsvergadering is terug te kijken via deze link: Raadsvergadering 08-07-2021 gemeente Alphen-Chaam on Vimeo