15 augustus 2018

Idee tuincoach toch positief ontvangen

Enkele weken terug stelde het CDA voor om  inwoners te stimuleren mee te helpen aan het voorkomen van wateroverlast om een tuincoach aan te stellen. Deze zou mensen kunnen helpen bij het opnieuw inrichten/ vergroenen van hun tuin om zo ook rekening te houden met het voorkomen van wateroverlast. Wanneer burgers hun tuin willen aanpassen, kunnen mensen gratis deze tuincoach inhuren die de inwoners advies geeft hoe deze het best vergroend kan worden. Ook geeft deze tuincoach mensen die niet weten wat te doen bij wateroverlast advies hoe en waar bijvoorbeeld zandzakken moeten worden geplaatst en welke subsidieregelingen er mogelijk zijn. Verder is door het CDA voorgesteld  om tuintegels gratis op te halen, wanneer inwoners hun tuin vergroenen en zandzakken gratis te verstrekken.

Het College heeft positief gereageerd op dit idee en vindt het een serieuze optie. Gedacht wordt dat dit in samenwerking met hoveniersbedrijven zou kunnen gebeuren. Het College wijst op het feit dat planten in de tuin niet alleen wateroverlast tegengaan, maar ook helpen tegen hitte, verdroging en fijnstof én meer vogels en insecten lokken.

De complete beantwoording van het college is HIER te lezen.