06 april 2021

In memoriam Dirk Ruiter

Donderdag ontvingen wij het droevige bericht dat ons bestuurslid Dirk Ruiter uit Nieuwendijk op 65 jarige leeftijd is overleden. Dirk was een markante man met een grote betrokkenheid bij het CDA. Hij was raadslid voor het CDA van 1990 tot 1996 in de gemeente Werkendam. Hij voerde daar het woord over cultuur, een van zijn laatste voorstellen was het instellen van een cultuurfonds, dat zo begon als
het Dirk Ruiter fonds. Na zijn afscheid als raadslid was hij vrijwel onafgebroken lid van het bestuur van het CDA. Ook bij de herindeling tot de gemeente Altena stelde hij zich opnieuw beschikbaar als bestuurslid van CDA Altena. Als Nieuwendijker had hij altijd veel oog voor de belangen van dat dorp. Zo was hij in Nieuwendijk actief bij poppodium Xinix en toneelvereniging ’t Rond. Ook zat hij in het
bestuur van woonstichting Land van Altena en was hij wisselende periodes lid van de kerkenraad in Nieuwendijk. Als archivaris schreef hij over de geschiedenis van zijn dorp, maar hij schreef ook mee aan het prachtige boek over polder Jannezand in Hank. Dirk was een boeiend spreker die zijn speeches altijd doorspekte met bijzondere anecdotes. Over menig CDA’er kon hij mooie verhalen
vertellen. Bij de opheffing van de CDA afdeling van de gemeente Werkendam gaf hij zo een inzicht in het reilen en zeilen van 38 jaar CDA Werkendam We verliezen in Dirk een betrokken CDA’er.