27 september 2020

Verenigingsleven belangrijke pijler voor CDA Altena

De vaststelling van de harmonisatie van het subsidie- en het accommodatiebeleid staat de komende weken op de agenda van de gemeenteraad. Het CDA is verheugd dat het college voorstelt ruim € 100.000 extra beschikbaar te stellen om de verschillen tussen de nieuwe en de huidige situatie zo klein mogelijk te houden. Dit betekent dat de meeste verenigingen financieel gelijk blijven of zelfs er op vooruitgaan. Echter voor sommige verenigingen valt het minder positief uit, want zij gaan erop achteruit. Daarnaast heeft de huidige coronatijd het voor veel verenigingen extra lastig gemaakt om rond te komen.
De afgelopen maanden heeft CDA Altena veel werkbezoeken gebracht aan verenigingen. We hebben veel inzet en positieve energie gezien maar ook de zorgen gehoord. Veel activiteiten liggen nog steeds stil, evenementen worden uitgesteld en mensen durven niet op de vereniging te komen. Dit zorgt ervoor dat de het gros van de verenigingen in 2020 er financieel hard op achteruit gaan. Sommigen zitten voor wat betreft het voortbestaan in code oranje.
Het CDA is dan ook van mening dat gezien de huidige situatie geen enkele vereniging er in 2021 en 2022 op achteruit mag gaan vanwege het nieuwe subsidie- en accommodatiebeleid. Ze zal het college vragen na te gaan wat nodig is om dat te voorkomen. Volgens woordvoerder Arie-Pieter Verdoorn mag na de corona crisis, de vaststelling van de harmonisatie van het subsidie- en het accommodatiebeleid niet de doodsteek worden van verschillende verenigingen. Hij stelt: ‘Wij zijn bereid de portemonnee te trekken als dat nodig is’.
#MaakHetVerschil #CDA_Altena #Verenigingen