20 februari 2021

Zorgen om gebruik menggranulaat

Het CDA Altena heeft schriftelijke vragen gesteld over mogelijk gebruik van menggranulaat. Dit type granulaat wordt overal in Nederland als gecertificeerde fundering van paden en wegen gebruikt. Niet alleen door Staatsbosbeheer, maar ook door andere terreinbeheerders zoals waterschappen, gemeentes, provincies, Rijkswaterstaat en natuurbeschermingsorganisaties.
Dit materiaal is de reststof die vrij komt bij sloopwerkzaamheden van gebouwen. Het materiaal wordt hergebruikt. Op zichzelf is dat mooi. Echter volgens de huidige regelgeving mag daar nog 1% materiaal inzetten, zoals pluggen, stukjes pvc-buis, isolatiemateriaal, stukjes tegel, glas en koperdraad. Ter illustratie, uitgaande van die 1% gaat het bij een pad van 80 meter lang en 3 meter breed en met een laagdikte van 10 cm, om een geschatte hoeveelheid van 2,4 grote vuilniszakken vol plastic. Dit is toch een onverteerbare hoeveelheid en past niet in onze mooie gemeente Altena.

Lees <<HIER>> de vragen