26 januari 2021

Aandacht voor startende ondernemers in Coronatijd: in gesprek met Mona Keijzer

Al zo’n tien maanden zit Nederland in een ongekende crisis en worstelen we met elkaar om hier bovenop te komen. De maatregelen die hiervoor nodig zijn raken ons keihard. Ook onze ondernemers.

Een aantal weken geleden zochten het CDA uit Asten, Deurne, Laarbeek, Someren, Gemert-Bakel en Helmond elkaar op omdat ze veel signalen ontvingen van startende ondernemers die overal buiten de boot vallen. De belangrijkste reden hiervoor is het niet kunnen aanleveren van cijfers uit voorgaande jaren. Reden om gezamenlijk de landelijke CDA-fractie en Inge van Dijk, kandidaat kamerlid, aan te schrijven om hiervoor aandacht te vragen.

Vanuit Den Haag zijn al diverse ongekend grote steunpakketten beschikbaar gesteld. Afgelopen donderdag zijn opnieuw aanvullende maatregelen voor onze ondernemers gepresenteerd ter waarde van 7,6 miljard euro. En gelukkig biedt dit pakket ook kansen voor starters. Daarnaast zijn er middelen voor voorraden waar ondernemers mee blijven zitten en kan ook de evenementenbranche met een stukje financiële zekerheid weer voorzichtig op gaan starten. Afgelopen donderdag hebben Mona Keijzer en Inge van Dijk in een call met diverse ondernemers, raadsleden en wethouders uit de Peel gesproken om de maatregelen toe te lichten en vragen te beantwoorden. Zowel de rol van het Rijk, als wat gemeenten kunnen doen was onderwerp van gesprek. En zijn hiermee alle problemen opgelost? Nee helaas niet. Bij sommige ondernemers staat het water, ondanks de steunpakketten die er zijn, aan de lippen. En dat doet ontzettend veel pijn.

Laten we elkaar en onze ondernemers blijven steunen. Nu en ook straks als “we weer mogen”. Het CDA in de Peel is blij met de korte lijnen met elkaar en met Den Haag en zullen hier zeker gebruik van blijven maken. En met Inge als kandidaat voor de tweede kamer worden de lijntjes nog korter. Goed voor de Peel en goed voor Den Haag!