14 januari 2020

Bezuinigingen museum: onderzoek naar ambitieniveau kan starten

De ambitie van het museum. Een lastig vraagstuk waar door veel mensen in Asten verschillend over kan worden gedacht. Daarom goed dat we daar een onderzoek naar gaan doen. In de commissie Burgers van januari bespraken we het voorstel met de kaders voor dat onderzoek.

Vooropgesteld wij kunnen instemmen met de kaders, want ze zijn in onze ogen breed opgesteld. Dat wil zeggen; voor ons was het van belang dat we de kaders juist zo min mogelijk al vooraf willen bepalen. Laat het onderzoek maar met de resultaten komen, en dan bespreken we het dan. Wat ons betreft mag het echt een discussiestuk worden, met daarin verschillende scenario’s. oftewel, ambities. Wat betekent het een voor het ander.

Waar we bovendien erg blij mee zijn is dat er mensen uit het vakgebied zijn ingeschakeld, mensen met verstand van zaken. Niet alleen omdat ze dit een beetje oneerbiedig gezegd ‘kunstje’ vaker hebben moeten doen, maar vooral omdat dit bij uitstek een vraagstuk is dat zich leent voor expertise van buitenaf. Wij hebben namelijk toch al gauw snel een oordeel klaar, omdat we al middenin de materie zitten. Nee, laat nu juist iemand maar eens ons als gemeente, en als museum, de spiegel voorhouden.

De resultaten van het onderzoek komen (naar alle waarschijnlijkheid) in juni op de agenda van de gemeenteraad.

Meepraten over het museum? Laat het ons weten! Wij gaan graag met u in gesprek.