19 mei 2021

Burgerinitiatieven: nu kiezen voor duidelijkheid

In de raad van 18-05-2021 hebben we als gemeenteraad ingestemd met een voorstel over het optimaliseren voor proces grootschalige burgerinitiatieven.Met dit raadsvoorstel gaan we verwachtingen beter managen en wordt realisme in de mogelijkheden van burgerinitiatieven gebracht. Als we een burgerinitiatief als P.M. post op de begroting laten staan blijft het onzeker en als er in 2025 er nog steeds geen geld is worden de initiatiefnemers alsnog teleurgesteld!

Als er in de toekomst projecten aan elkaar gekoppeld kunnen worden of win/win kan ontstaan zal er op dat moment een nieuw raadsvoorstel moeten komen. De burgerinitiatieven uit Ommel (processiepark Ommel) en Heusden (Vorstermansplein) krijgen via dit voorstel 2x zoveel geld toegezegd dan bijvoorbeeld initiatieven die in 2021 ingediend zijn. Wij hadden het als CDA ook graag anders gezien, maar we kunnen geen geld uitgeven wat er niet is!

Het CDA zal altijd op inhoud naar zaken kijken maar dat er een aantal zaken leidend zijn als er veiligheid in geding is of als zaken versleten zijn. In het verleden hebben we dat ook met het gemeenschapshuis en de school in Heusden gedaan. Als het noodzakelijk is heeft het CDA altijd haar verantwoordelijkheid genomen.

Voor € 100.000,- kan het Vorstermansplein nu een kwaliteitsimpuls krijgen. Er is te lang onduidelijkheid geweest. Voor de initiatiefnemers heeft het procesvoorstel veel te lang geduurd, dit verdient inderdaad niet de schoonheidsprijs. Wij hadden het graag anders gezien, maar we moeten keuzes maken.

Reageren? dat kan! klik hier

Susanne de Groot
gemeenteraadslid