18 september 2019

CDA dient mee motie in over herziening trap-op trap af systeem

In de raadsvergadering van 17 september jl. heeft een unanieme meerderheid in de gemeenteraad ingestemd met een motie over het zogeheten ‘trap-op, trap-af’ systeem. Dat is het welbekende systeem voor de overheidsfinanciën. Als het Rijk minder geld besteedt, heeft dat ook gevolgen voor gemeenten. Dit heeft, vooral de laatste jaren, veelal nadelige effecten gehad voor gemeenten zoals Asten. De motie roept op om deze systematiek te herzien, op Rijksniveau.

De motie werd door alle fracties samen ingediend, op verzoek van de VVD-fractie.

De gemeente is de voortdurende verlaging van het Gemeentefonds meer dan beu en stuurt nu, dankzij de motie, een brief aan minister Kajsa Ollongren. "De minister heeft miljarden over en gemeenten komen te kort. De schoen wringt ergens", aldus onze fractievoorzitter John Bankers.

Hij vindt het ‘broodnodig’ dat er een duidelijk signaal gegeven wordt aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Bankers vindt het onbegrijpelijk dat de gemeente miljoenen moet bezuinigen terwijl er in Den Haag voldoende geld lijkt te zijn. ,,Er is landelijk geld over en lokaal gaan alle voorzieningen kapot, dat kan niet!”, was zijn heldere boodschap.

De motie is hieronder te lezen