04 november 2022

CDA fractie doet oproep onderzoek naar autovrije Markt

Bij de behandeling van de begroting 2023 van de gemeente Asten (dinsdag 8 november a.s.) gaat de CDA-fractie een pleidooi houden om nieuwe stappen te zetten naar een autovrije Markt. In het verleden opteerde de partij voor een zo autoluw mogelijk centrum en Markt. Gelet op de vele uitdagingen waar Asten en het centrum voor staan, en het feit dat de gemeente binnenkort gaat werken aan een nieuwe centrumvisie maakt dat de fractie nu oproept voor onderzoeken naar een nieuwe koers.

Het CDA pleit al enkele jaren voor een nieuwe aanpak van het centrum waarbij meer moet worden ingezet op beleving, winkelaanbod en verblijfsmogelijkheden. De Markt moet meer uitnodigend worden om te gaan winkelen en op het terras te gaan zitten als bezoeker. De auto’s die bijvoorbeeld nu nog op de Markt geregeld het terras moeten doorkruisen passen daar volgens de fractie niet meer bij.

Fractievoorzitter Rico ter Voert: “Ons hebben de afgelopen jaren ook veel signalen bereikt van auto’s die de Markt op de verkeerde manier opreden, of over de gevaarlijke situaties die ontstonden met voetgangers of terrasbezoekers. Het kan zo niet langer”.

In het verleden bleek uit diverse enquêtes en onderzoeken dat het overgrote merendeel van Astenaren de Markt autovrij wil maken. Het CDA wil daarom dat er tevens werk gaat gemaakt worden van een vergroening van het centrum. “Als we stappen willen zetten naar een nieuwe beleving van het centrum moeten we ook weer durven kijken naar lastige vraagstukken en ook nieuwe keuzes durven te maken. We roepen de gemeente op om in gesprek te gaan met ondernemers om met hen te kijken hoe er met hen samen stappen kunnen worden gezet richting een autovrije Markt”.