CDA bekendmaking lijsttrekker
12 december 2018

CDA wil laag OZB-tarief voor Astense verenigingen

Het CDA heeft in de Tweede Kamer geregeld, dat de onroerende zaakbelasting (OZB) voor verenigingen kan worden verlaagd. In het kort: verenigingen en instellingen van sociaal belang die betalen nu een hoog OZB-tarief net als bedrijven. Nu is er een wetswijziging waardoor gemeenten deze verenigingen ook het lage tarief van woningeigenaren kan laten betalen. Dat scheelt een vereniging al snel 1.000 Euro of meer. Wij willen daar als lokale afdeling een vervolg aan geven in de gemeente Asten.

Daarom heeft onze fractie dinsdagavond een motie ingediend, waarmee we het college oproepen om hierover met een voorstel te komen in het eerste kwartaal van 2019. Wat gaat het de gemeente Asten kosten? Welke verenigingen of instellingen betreft het? En ook landelijk is er nog wat onduidelijkheid over de invoering. Als die duidelijkheid er is, dan gaan we er in de gemeenteraad over stemmen. Doel is om verenigingen en sociale instellingen met ingang van 1 januari 2020 in Asten het lage OZB-tarief te laten betalen. Op die manier ondersteunen we als CDA, als politiek, het belangrijke verenigingsleven (en kunnen zij investeren in ledenwerving, de accommodatie, verduurzaming). Kortom, win-win-situatie.

De motie van het CDA werd door de voltallige raad ondersteund. De motie lezen? klik hier