04 juli 2018

Grip op sociaal domein is gedeelde verantwoordelijkheid

Het sociaal domein is door onze fractie bij de begrotingsbehandeling een halfjaar geleden ‘het zorgenkindje’ van de gemeente Asten genoemd. Sinds de decentralisatie in 2015 zijn de kosten in het sociaal domein blijven stijgen. Met een aantrekkende economie liggen er kansen om de kosten voor de Participatiewet te laten dalen. Als het om zorg en ondersteuning gaat voor jong en oud, dan wordt door allerlei vrijwilligers en professionals gezegd, dat de complexiteit en intensiteit van ondersteuningsvragen toenemen. Dit verklaart grotendeels de hogere uitgaven.

Tegelijkertijd mag van de gemeenten ook worden verwacht, dat er strak gestuurd wordt op die uitgaven. Enerzijds door goede contractuele afspraken en toegangsproces. Anderzijds door actief te sturen in een beweging van professionele zorg naar oplossingen binnen de gemeenschap of preventieve activiteiten. Dat moet beter en wellicht minder naïef gebeuren, dan in de afgelopen jaren het geval is geweest. Voor ons als partij staat voorop, dat inwoners moeten kunnen rekenen op goede ondersteuning, maar die garantie kan alleen worden gegeven, als we als gemeente ook daadwerkelijk in controle zijn.

Tussen de VNG en het rijk wordt nog druk onderhandeld over welke middelen nodig zijn voor welke taken. Voor onze gemeente speelt daar natuurlijk nog de discussie over een mogelijke correctie van de budgetten als gevolg van het langdurig medicijngebruik. In het verleden zijn wij kritisch geweest op het incalculeren van dit soort correcties. Een meer reële kijk zien wij nu ook terug in de voorjaarsnota 2018. Ook na kritiek vanuit de provincie.

In de voorjaarsnota lezen wij terug, dat het college richting de begroting 2019 komt met keuzes en maatregelen om het tekort in het sociaal domein terug te dringen. Wij wachten die keuzes en maatregelen af. Daarnaast hopen wij als CDA-fractie, dat de resultaten van het rekenkameronderzoek aanknopingspunten bieden voor een betere aanpak. Het is wat ons betreft namelijk een gedeelde verantwoordelijkheid tussen raad en college om hier in op te trekken.

Reageren? klik hier