26 februari 2019

Langere openingstijden voor kroegen in Asten

Het CDA ondersteunt het initiatiefvoorstel voor Pilot verruiming openingstijden natte horeca. Op vrijdag en zaterdag zullen de sluitingstijden van de natte horeca met een uur verruimt worden, van 2.00 tot 3.00 uur in de nacht. De overwegingen die in het initiatiefvoorstel en de brief van Horeca Asten staan zijn helder. De omgeving en horeca veranderd, de horeca Asten wil op een verantwoorde manier inspelen op de veranderingen.

De veiligheid in Asten vindt het CDA Asten altijd een belangrijk onderdeel, het politierapport geeft een aantal aandachtspunten weer, het advies van de sluitingstijden en dat de horecazaken hun verantwoordelijkheid nemen in een verantwoorde manier personeelsbeleid aan de deur en achter de bar te hebben. Daarnaast moet er in ogenschouw gehouden worden dat jongeren niet onverantwoord meer gaan drinken, een uur extra open van de natte horeca zal hier zomaar meer structureel alcoholgebruik leiden. De jongeren gaan steeds later op stap en het indrinken op andere locaties is een probleem wat je met dit voorstel niet ondervangt. Het draagvlak onder inwoners, van het centrummanagement en Horeca Asten creëren vind het CDA Asten dan ook zeer belangrijk bij dit initiatiefvoorstel.

In omliggende dorpen en steden zijn de sluitingstijden van de natte horeca in de afgelopen jaren verruimd. Het wil echter niet zeggen dat we hen zomaar moeten volgen, maar je moet je ogen niet sluiten dat jongeren ook niet meer in Asten op stap gaan. Het is belangrijk dat de ruimere sluitingstijden voor de politie in Deurne, Asten en eventueel Someren behapbaar is. In dit kader is het ook belangrijk dat er goede afstemming in DAS verband plaatsvind op basis van elkaar haar horecabeleid. In eerste instantie zal er in een pilot van een jaar zijn en zal er naar 6 maanden geëvalueerd worden. De controles zullen consequent uitgevoerd moeten worden en waar nodig is zal gehandhaafd moeten worden. Als CDA Asten willen wij dit initiatiefvoorstel zeker een kans geven, nu is het aan Horeca Asten en het uitgaande publiek om hier op een verantwoorde manier een succes van te maken.