05 november 2018

Motie alcoholmisbruik onder jongeren: nieuwe actie nodig

Alcohol, feest, gezelligheid. Het zijn begrippen die onlosmakelijk verbonden zijn met Asten. Maar over die eerste, is nogal wat te doen geweest de afgelopen periode. Uit GGD-onderzoek kwam naar voren dat we met Asten op kop staan wat betreft alcoholmisbruik onder jongeren. Het Varendonck-College kwam naar buiten met het bericht dat ze mogelijk blaastesten gaan invoeren. Zorgelijke ontwikkelingen die gaan om de gezondheid van kinderen in onze samenleving.

In de raadsvergadering van 6 november jl. heeft onze fractie daarom een motie ingediend, samen met andere partijen, om dit onderwerp opnieuw op de politieke agenda te zetten. Deze motie werd met een raadsbrede meerderheid aangenomen.

Raadslid Daniël van Schijndel: “De motie is een reactie op de discussie die in de samenleving leeft. De cijfers zijn inmiddels zo schrikbarend hoog dat we dit onderwerp moeten bespreken in breder verband. We zijn erg benieuwd hoe ouders, maar ook jongeren, bijvoorbeeld denken over dit onderwerp”.

De motie roept het College op om met een nieuw plan te komen om alcoholmisbruik onder jongeren tegen te gaan. Dit plan zal dan medio 2019 moeten worden besproken. Alcoholmisbruik onder jongeren is een serieus probleem, en de overheid moet hierin een sturende rol nemen volgens de indieners van de motie. Samen met ouders, scholen, GGD, politie en andere instellingen moet er een nieuw plan worden ontwikkeld.

Naast de motie is er een initiatief genomen om in het jaar 2019 een themabijeenkomst te organiseren, voor iedereen die een mening of idee heeft over dit onderwerp. De bijeenkomst zal worden georganiseerd door de gemeente in het komende voorjaar. Dit initiatief, een idee van CDA en D66, is tevens omarmd door de verschillende fracties in de gemeenteraad van Asten.