18 mei 2021

Motie bijstand: laten we zuinig zijn op barmhartigheid

Wanneer iemand in de bijstand boodschappen van familie of vrienden ontvangt, mag dat niet leiden tot een terugvordering van bijstandsgeld of een boete. Dat stelt de Astense CDA-fractie.

CDA-raadslid Daniël van Schijndel: “De afgelopen tijd is er veel commotie ontstaan over een vrouw die duizenden euro’s moest betalen, omdat zij wekelijks boodschappen van haar moeder zou krijgen voor wie zij mantelzorger was. Het CDA vindt het belangrijk dat in onze gemeente zulke zaken zich niet voor kunnen doen. Het is juist mooi wanneer mensen die het niet zo breed hebben gesteund worden door hun naaste omgeving. Op zo’n stukje barmhartigheid moeten we wat het CDA betreft zuinig zijn.”

Vandaar dat we in de raadsvergadering van 18-05-2021 een motie hebben ingediend die het College hiertoe opriep. De motie werd aangenomen met een raadsbrede meerderheid. De wethouder heeft aangegeven dat Senzer (het uitvoeringsbedrijf van de Peelgemeenten) hier spoedig werk van zal gaan maken.

De motie is te vinden via deze link.