CDA bekendmaking lijsttrekker
18 februari 2021

Opinie: geef de starter weer een toekomst in het eigen dorp

Deze week verscheen in het Peelbelang een opinie-artikel van Geert van den Eijnde, over kansen voor starters op de Astense woningmarkt.

Voor de jongeren in Asten moet het als een hopeloze situatie voelen. Klaar zijn voor een volgende stap in je leven, een eerste woning willen gaan kopen of huren en dan in een woningmarkt terecht komen, die je belet om deze stap te kunnen zetten. De vraag naar huizen is groot en er zijn maar weinig huizen beschikbaar. Het gevolg: hoge prijzen en een moordende concurrentie. Als CDA willen we deze starters meer perspectief bieden. Nu het woningbouwprogramma op de agenda staat van de gemeenteraad, is dit het juiste moment om hier extra aandacht aan te besteden.

Meer en sneller starterswoningen
Een belangrijk deel van de oplossing ligt natuurlijk in het realiseren van meer starterswoningen. Hier ligt een taak voor de gemeente. De gemeente moet woningbouwprojecten, die op korte termijn zijn voorzien, nog eens tegen het licht houden: is het mogelijk om op een creatieve manier extra starterwoningen te realiseren? Daarnaast willen we als CDA, dat we woningbouwcorporaties en projectontwikkelaars stimuleren om voortvarend door te pakken met het realiseren van projecten, zoals bij de uitbreiding van Loverbosch en Heusden-Oost.

Structurele oplossingen
Als een doorkijk wordt gemaakt naar de komende jaren, dan laten de prognoses zien, dat er ruim 500 nieuwe woningen gebouwd worden in de gemeente Asten. Hier ligt een nadrukkelijke taak voor de gemeente om snel tot dit aantal te kunnen komen. Bovendien moet ze in de gaten houden of dit aantal daadwerkelijk voldoende is. Daarnaast is het belangrijk dat structureel bij nieuwe projecten aandacht wordt gegeven aan starterswoningen.  Binnen de huidige geplande woningbouwprojecten is 0% gereserveerd voor sociale huurwoningen en 21% voor koopwoningen voor starters, waarbij ook voor de koopwoningen een uitschieter is te zien in Heusden waar nu 0% gereserveerd is voor starterswoningen. Volgens het CDA kan dit niet langer en moeten deze percentages snel omhoog. Stuur als gemeente bij nieuwe initiatieven op een bijdrage aan het geheel van starterswoningen binnen de gemeente. Niet elk project zal zich hier voor lenen, maar heb er in ieder geval aandacht voor dat in elke kern voldoende starterswoningen worden ontwikkeld. Hiermee willen we situaties zoals in Ommel de afgelopen jaren voorkomen. Het is schrijnend te noemen, dat jongeren in Ommel al jaren moeten wachten op een kans en eigenlijk noodgedwongen  verhuizen naar een ander dorp. Juist voor de leefbaarheid van zo’n dorp is het enorm belangrijk, dat deze jongeren de kans krijgen om in het eigen dorp te blijven wonen. Heb als gemeente een goede visie op de ontwikkeling van starterswoningen in de totale gemeente, voor de korte termijn, maar dus zeker ook voor de lange termijn in iedere kern: Asten, Heusden en Ommel.

Uitbreiding startersleningen
Wat kunnen we dan tot slot nog meer doen om de starters in de gemeente te ondersteunen. Jaren geleden hebben we ons al deze vraag gesteld. Net als in veel gemeenten, is toen de starterslening in het leven geroepen. Hierbij kan momenteel een starter maximaal € 20.000,- lenen. Dit bedrag is al lang niet meer toereikend. De woningprijzen zijn afgelopen jaren maar blijven stijgen en een daling lijkt voorlopig nog niet in zicht. Om een starter echt te kunnen ondersteunen met een starterslening, is het nodig dat deze wordt verruimd. De startersregeling in Asten moet worden aangepast, zodat de starter in de gemeente Asten nog meer perspectief krijgt.

Geert van den Eijnde
gemeenteraadslid