CDA bekendmaking lijsttrekker
08 december 2021

Regionale Energie Strategie (RES): zet in op besparing

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 7 december is de Regionale Energie Strategie (RES) besproken. De RES is tot stand gekomen met de 21 gemeentes van de Metropool Regio Eindhoven, de 2 Waterschappen, de provincie en Enexis Netbeheer.  Dit is een belangrijk onderwerp. Het heeft niet alleen een looptijd t/m 2030, daarnaast geeft de RES richting aan de klimaatafspraken t/m 2050 waarbij de doelstelling is om de CO2 uitstoot grofweg te halveren t.o.v. de huidige situatie. Als CDA fractie hebben wij ons standpunt verwoord en het college een aantal aanbevelingen meegegeven.

Op kortere termijn: maximaal inzetten op besparingen, waarbij de burgers gestimuleerd worden om besparingsmaatregelen te treffen. Het bieden van goede voorlichting is essentieel, evenals het wegwijs maken van de burgers in subsidieland zodat er optimaal gebruik gemaakt wordt van de regelingen. TNO onderzoek heeft uitgewezen dat met name de lagere inkomens moeite hebben om de juiste wegen te kunnen vinden.

Voor de verdere toekomst: houd oog voor nieuwe technieken. De huidige maatregelen leiden tot besparingen, maar de importantie van nieuwe technieken is hoog om de verdere besparingen in de jaren na 2030 verder tractie te geven. Dit is essentieel om de klimaatdoelstellingen in 2050 te kunnen realiseren. Als CDA fractie staan wij voor dat een open en brede blik op deze nieuwe technieken belangrijk is, daarom willen wij op voorhand geen opties uitsluiten.

Verder hebben wij het college de volgende punten meegegeven:

• Wat wij goed vinden is hoe de de zonneladder opgetekend is. Als het gaat om energie-opwekking middels het plaatsen van zonnepanelen dan vinden wij dat eerst daken volgelegd dienen te worden alvorens zonneparken op bijvoorbeeld landbouwgrond gesticht gaan worden. Tijdens de commissie hebben het voorstel gedaan om de woningcoöperaties te benaderen met als doel om zoveel mogelijk daken van sociale huurwoningen te voorzien van zonnepanelen. Dit kan tevens een positief effect hebben op het bestrijden van energie-armoede waar wij als CDA fractie recent aandacht voor hebben gevraagd.
  • Wel hebben wij een zorg. De huidige capaciteit van het energienetwerk is momenteel onvoldoende. Er dienen de komende jaren uitbreidingsmaatregelen uitgevoerd te worden om de lange termijn doelstellingen überhaupt te kunnen realiseren.
  • Onze wens is om bij toekomstige nieuwbouwprojecten te kijken naar verdere mogelijkheden om deze woningen zoveel mogelijk te verduurzamen.

De basisuitgangspunten in de RES gaan inhoud krijgen in de samenwerkings- en uitvoeringsprogramma’s. Wij zijn benieuwd naar de progressie die de komende jaren gemaakt gaat worden en wij zullen dit als CDA fractie nauwgezet voor u blijven volgen.

Rico ter Voert
gemeenteraadslid