06 november 2018

Rekenkameronderzoek sociaal domein vraagt om vervolgstappen

Het rekenkameronderzoek naar het sociaal domein is afgelopen dinsdag tijdens de raadsvergadering officieel gepresenteerd. Na de overhandiging van het rapport aan de burgemeester volgde een presentatie van de heer Van Leerdam, adviseur bij onderzoeksbureau Cebeon. Het rekenkameronderzoek komt met interessante conclusies:

• Voor basisondersteuning (welzijn) en Wmo worden gemiddeld minder kosten gemaakt;
  • Voor Jeugdzorg en voor de uitvoering van het sociaal domein worden relatief veel kosten gemaakt;
  • Volgens de onderzoekers wordt 800.000 Euro voor het sociaal domein voor andere doeleinden ingezet;

Maar de belangrijkste conclusie is wellicht, dat er nader onderzoek nodig is om alles boven tafel te krijgen. Als CDA-fractie hebben wij vorig jaar tijdens de begrotingsbehandeling een motie ingediend, die de aanleiding was tot dit rekenkameronderzoek. Wij wilden meer inzicht in de ontwikkelingen en financiën van het sociaal domein. Wij kunnen ons vinden in de conclusies van het onderzoek en wachten de nadere reactie van het college af. Meer duiding is nodig.

Voor het eerst in jaren werd een rekenkameronderzoek uitgevoerd. Wat de CDA-fractie betreft mag dat vaker gebeuren: “het rekenkameronderzoek heeft inzichten geboden, die een duidelijke meerwaarde hebben. Het onderzoek is ook in een goede sfeer afgewerkt met collega fracties en de ambtelijke organisatie. Naar de toekomst toe is het een instrument, dat we wellicht vaker kunnen inzetten, want er zijn genoeg grote opgaven, die om controle vanuit de raad vragen.”