18 april 2018

Spreektekst John Bankers over coalitieakkoord 2018 - 2022

onderstaande tekst is door John Bankers uitgesproken in raadsvergadering van 17-04-2018

Vorig jaar is al een belangrijke stap gezet voor de realisatie van dit coalitieakkoord. De ambtelijke organisatie, verenigingen, instellingen en natuurlijk de inwoners zelf hebben samen met ons als politieke partijen de toekomstagenda Asten 2030 opgesteld. Deze raadsperiode is een eerste van drie, waarin die toekomstagenda moet worden gerealiseerd. Logischerwijs is die toekomstvisie dus een van de belangrijkste pijlers onder dit akkoord.

Naast die toekomstvisie zijn er nog drie procesmatige pijlers, die voor onze partij van belang zijn en terugkeren in het coalitieakkoord:

• Het meer en nadrukkelijker inzetten op burgerparticipatie. Niet als bezuinigingsmiddel, niet opgelegd, maar geïnitieerd uit de samenleving zelf en met duidelijke spelregels vanuit de gemeente, zodat verwachtingen reëel zijn en teleurstellingen zoveel mogelijk worden voorkomen.
  • Asten blijft een financieel gezonde gemeente. Dat betekent op een verantwoorde manier omgaan met de beschikbare middelen, zodat er rust is en de lasten voor inwoners laag blijven. Tegelijkertijd zijn we bekend met de financiële opgave die er ligt in het sociaal domein.
  • We zijn een bestuurskrachtige gemeente, in staat om onszelf te bedruipen en een meerwaarde te zijn voor onze inwoners. Dat houdt ook in goed regionaal samenwerken op opgaven, die om een grotere schaakgrootte vragen om kwaliteit van dienstverlening te garanderen en de kosten laag te houden. Wij blijven dus koeren op eigen kracht in netwerken.

Als CDA hebben wij ons in de verkiezingscampagne hard gemaakt voor een aantal thema’s. Enkelen staan al genoemd in de toekomstvisie als de transformatie van het buitengebied, het behoud van vitale kernen en een klimaatbestendig en energieneutraal Asten. Niet voor niets is de titel van dit coalitieakkoord een verwijzing naar de weg die we samen hebben af te leggen op het gebied van (het behoud van) duurzaamheid en vitaliteit.

Aanvullend herkennen wij ons in de aandacht die er wordt besteed aan zaken als mantelzorg en vrijwilligerswerk, meer middelen voor veiligheid en handhaving, preventief jeugdbeleid, uitvoering van het SHP met inspraak van ouders rondom verkeersveiligheid, de nadruk op bouwen voor met name jong en oud en in kernen en een aantrekkelijk centrum met een autoluwe markt.

Met andere partijen zijn er ongetwijfeld nog voldoende discussiepunten, maar in de coalitie-onderhandelingen bleken wij als politieke partijen op veel onderwerpen ook dicht bij elkaar te staan. Dicht genoeg om bruggen te slaan. Bovendien verliepen de gesprekken in een prettige en open sfeer. In die zin spreek ik namens mijn fractie uit, dat wij hopen dat die coalitie-onderhandelingen een voorbode zijn voor een prettige samenwerking in deze raad de komende vier jaar met de andere politieke partijen, de ambtelijke organisatie, verenigingen, instellingen en inwoners op weg naar een duurzaam en vitaal Asten.

John BankersFractievoorzitter CDA Asten-Heusden-Ommel