13 december 2018

Terugblik op 2018 en vooruitblik op 2019

Het jaar 2018 is een bijzonder politiek jaar voor onze afdeling geworden. Een jaar geleden was er de ambitie om te groeien naar vijf zetels, maar ook gezonde of ongezonde spanning. Gedurende de campagne viel echter steeds meer op zijn plek. Het dorp hing vol met onze verkiezingsborden, op sociale media kwam je het CDA vaak tegen en Daniel haalde zelfs de landelijke televisie. Het succes lag uiteindelijk in het enthousiasme en de tomeloze inzet van iedereen om voor zichzelf en elkaar te gaan. De beloning volgde met de verkiezingsuitslag: het beste resultaat voor onze (of een andere) partij sinds 1990. Vijf hele zetels. 2360 stemmen, bijna 400 meer dan vier jaar daarvoor.

Na de verkiezingen volgden de coalitieonderhandelingen. In een constructieve sfeer hebben we met andere partijen gesproken en is er uiteindelijk een coalitieakkoord gesloten onder de naam ‘Samen op weg naar een duurzaam vitaal Asten’. Er komt meer geld voor veiligheid en handhaving, we investeren in scholen en een gemeenschapshuis en met de Omgevingswet en de transformatie van het buitengebied staan er grote projecten te wachten in de ruimtelijke hoek. Tussentijds proberen we ons als CDA te laten zien met echte CDA-thema’s, zoals recent het ondersteunen van verenigingen door verlaging van de OZB. Wij gaan door met het CDA een herkenbaar gezicht te geven in Asten, Heusden en Ommel.

2019 belooft ook een bijzonder jaar te worden. Op 20 maart 2019 staan de Provinciale Statenverkiezingen en de Waterschapsverkiezingen gepland. Zoals bekend zijn Jos Leenders (nummer 2 bij Waterschap AA en Maas) en ikzelf (nummer 7 bij PS) kandidaat namens het CDA. Voor het eerst in jaren zijn lokale CDA’ers verkiesbare voor andere bestuurslagen. Wij - Jos en ik - hopen komend jaar opnieuw op jullie steun.

Samenvattend, het gaat goed met ons CDA en in 2019 bouwen we verder op bovenstaand succes. Maar voor nu wil ik u namens de fractie fijne feestdagen wensen met jullie dierbaren.

Hartelijke groet,
John Bankers