23 november 2018

Toetsingsmatrix gemeenschapshuis: nieuwe stap in goede richting

De volgende stap naar een toekomstig gemeenschapshuis: een toetsingsmatrix. Een alomvattend instrument waarmee we als raad straks beter in staat zullen zijn om een afgewogen keuze te maken, met verschillende scenario’s. Deze matrix stond afgelopen commissievergadering op de agenda van de gemeenteraad.

Het feit dat de matrix voor ons ligt, juichen we toe. Het geeft ons de gelegenheid om ook weer even bij het proces stil te staan. De matrix zelf ziet er goed uit, en het feit dat de matrix is opgesteld aan de hand van de input van verenigingen en andere belanghebbenden doet ons als fractie deugd. Het is tenslotte in lijn met datgene waar we in het begin van dit traject eerder voor hebben gepleit: voldoende mogelijkheden voor verenigingen en inwoners, maar ook voor ons als raad, om aan de voorkant van dit traject mee te praten.

De inbreng van verenigingen en inwoners komt terug in deze matrix en daar zijn we blij mee. De matrix is met name een goed middel om focus aan te brengen, en dat is voldoende geborgd.

Als we puur naar de werksessies hadden we graag gezien dat verenigingen zich nog meer betrokken voelen bij dit traject. We vinden het belangrijk dat iedereen goed zijn inbreng kwijt kan in dit proces, en die werksessies (avonden) zijn daar expliciet voor bedoeld. Wel hebben we het idee dat er nu sterker aan getrokken is om verenigingen te betrekken dan in de eerdere ronde. Dus compliment ook op dat vlak. Alleen het laat wel zien dat we mogelijk nog een slag te maken hebben, wat participatie betreft in dit traject.

Wat dat verdere traject betreft: de toetsingsmatrix geeft ons nu ook de kans om te kijken naar het vervolgproces. In lijn met ons vorige punt zijn we benieuwd naar de spreiding van toekomstige gebruikers in dit verhaal. Het is belangrijk om te weten wat het draagvlak voor het toekomstige huis van Asten nu echt is, maar ook hoe stabiel dat is. We zijn benieuwd wat de verschillen van wensen tussen verenigingen zijn, en het is wat ons betreft goed om dat in beeld te brengen, zodat wij er als raad wanneer er een besluit moet worden genomen (verwachting daarvan is april, mei volgend jaar) we ook daar rekening mee kunnen houden. We doelen hier dus specifiek op de omvang en wat de wensen van bepaalde verenigingen zijn. Deze opmerking hebben we, bij monde van fractiegenoot Jos Leenders, ook meegegeven in de technische toelichting op de matrix, vorige week.

Als laatste opmerking; de input van verenigingen is helder en functionaliteit staat bij hen voorop. Dat waarderen we. Wel geven we mee dat wij als raad straks de verantwoordelijk nemen om een volledige afweging te maken, voor heel Asten. Het toekomstige gemeenschapshuis moet voor de gehele Astense gemeenschap, verenigingen, gebruikers en burgers, betaalbaar zijn en bovenal ook betaalbaar blijven.

We wensen de initiatiefnemers, deelnemers en alle Astenaren veel succes in het vervolg van dit traject, en we volgen het uiteraard met veel interesse.