06 april 2022

Update formatie: CDA onderzoekt mogelijkheden voor coalitie met SvA en VVD

Na de voor ons heel goed verlopen gemeenteraadsverkiezingen hebben wij als CDA het voortouw genomen in de coalitieonderhandelingen. Die onderhandelingen spelen zich af in twee fasen. In de informatiefase kijken de partijen welke partijen met elkaar een coalitie willen vormen. In de formatiefase wordt het coalitieakkoord besproken en worden de portefeuilles onder de kandidaatwethouders verdeeld. Dinsdag 5 april hebben wij de eerste fase, de informatiefase, afgerond.

Opbouw informatiefase
Wij hebben als CDA in totaal vier keer met de andere partijen om de tafel gezeten. In die gesprekken hebben wij het gehad over de uitgangspunten van deze onderhandelingen (open en eerlijk, raadsbreed, gelijke informatie en beginnen met een blanco blad). Daarna hebben wij met andere partijen doorgesproken over de inhoudelijke programma’s, over de wethouderskandidaten van iedere partij en over de bestuurscultuur. Met bestuurscultuur wordt bedoeld de wijze waarop de gemeente werkt, integriteit, maar ook oud zeer uit het verleden. Politiek begint met vertrouwen en integer handelen. Als CDA hebben wij deze punten dan ook duidelijk benoemd in deze informatiefase.

Uitkomst: CDA, Samen voor Asten, VVD
Namens onze partijen spraken John Bankers en Rico ter Voert met andere partijen. In onze optiek zijn de gesprekken in een goede sfeer verlopen. Als CDA-fractie hadden wij een voorkeur voor een coalitie samen met Samen voor Asten en de VVD. Inhoudelijk kunnen wij met deze partijen goed overweg en onderling is er voldoede vertrouwen om een coalitie te vormen. Op basis van de gesprekken en voorkeuren van andere partijen is deze combinatie ook door de informateur als meest kansrijke optie genoemd. Het is nu aan onze partij om er met Samen voor Asten en de VVD uit te komen. Het doel is medio mei een coalitieakkoord en een nieuw college te kunnen presenteren.

Lees hier het volledige rapport van de informateur.