CDA bekendmaking lijsttrekker
19 oktober 2020

Woningbouw Ommel: noodzaak is hoog

Ons raadslid Susanne de Groot woont in Ommel en hoort steeds vaker de roep voor nieuwe woningen in het dorp.

Sinds een aantal jaren woon ik Ommel en ben ik actief binnen het verenigingsleven van Ommel. In ons kleine, levendig dorp word ik vaak aangesproken: Susanne, wanneer wordt er nu onderhand een keer flink wat huizen in Ommel gebouwd? Om het actieve verenigingsleven in Ommel bruisend te houden is het inderdaad belangrijk dat de jongeren die in Ommel willen blijven wonen ook zelf een huis kunnen bouwen in Ommel. De dorpsraad is actief bezig met het 1000+ inwoners project voor Ommel. Met visie 2030 wordt gekeken of er door grotere bouwprojecten in Ommel op te zetten ook forenzen de mogelijkheid krijgen om in Ommel te komen wonen, een mooi voorbeeldproject hiervan is Providentia in Sterksel. Arie Liebregts heeft daar laatst bij een dorpsraadvergadering voor verenigingen een zeer mooi en bevlogen presentatie over gegeven.

De gemeente Asten heeft een aantal maanden geleden voorkeursrecht op twee (grote) kavels aan de Kloosterstraat gelegd, hierdoor zullen er meer bouwmogelijkheden in Ommel komen. Er wordt ook bekeken of op het oud korfbalveld aan de Kluizendries huizen gebouwd kunnen worden. Daarnaast loopt de procedure van plan ‘Kaag’ ook nog steeds. Dit traject duurt ook al heel lang, daar word ik vaak over aangesproken. In het verleden zijn hier helaas niet alle trajecten goed doorlopen en lopen er op dit moment procedures bij Raad van State. De gemeenteraad van Asten heeft voor de zomervakantie unaniem ingestemd met een raadsvoorstel om het vervolgtraject met de gewijzigde omgevingsvergunning van het bouwproject voort te zetten. Zo zie je, er zijn op dit moment diverse projecten in ontwikkeling voor Ommel maar een aantal daarvan zijn helaas niet vandaag op morgen gerealiseerd.

Naast het bouwen in Ommel is het belangrijk dat het dorp levendig blijft. Daar hoort ook een dorpscafé bij. Toen enkele jaren geleden die dreigde te verdwijnen gingen Ommelnaren huren om die draaiende te houden. Nu heeft een vriendengroep uit Ommel de zaak in Ommel gekocht en gaat een van hen het café uitbaten. Fantastisch dat Ommelnaren zo’n initiatieven oppakken om het dorp niet in te laten slapen.

De school is ook al jaren een belangrijk onderwerp in het dorp Ommel. Verschillende jaren geleden heeft Platoo de basisschool overgenomen van Prodas, dit alles kwam tot stand doordat ouders in opstand kwamen omdat de school gesloten zou worden. De belangrijkste reden om de school open te kunnen houden is dat de kinderen die in Ommel wonen ook zoveel mogelijk in Ommel naar school gaan. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat nieuwe inwoners van Ommel de kinderen in Ommel naar school laten gaan, zo kan nu en in de toekomst de basisschool in Ommel openblijven.

Kortom, Ommel wil een levendig en bruisend dorp blijven voor nu en in de toekomst. De Ommelnaren en de gemeente Asten zullen hier samen in moeten optrekken om dit alles te realiseren. Als CDA-raadslid zal ik toezien dat de plannen voor leefbaarheid in Ommel hoog op de agenda blijft staan in het gemeentehuis, maar het mag duidelijk zijn dat de doelstellingen en daarmee de toekomst van Ommel wat mij betreft samen te vatten zijn in drie woorden: bouwen, bouwen en bouwen!

Susanne de Groot
Raadslid CDA Asten, Heusden en Ommel