06 augustus 2020

Zorgen over digitalisering in Asten

Veel Astenaren hebben tijdens de Coronacrisis ervaren dat het thuiswerken in veel gevallen goed gaat. Sommigen zijn er inmiddels al zo aan gewend geraakt dat ze liever niets willen dan thuiswerken. Zonder de juiste digitale middelen was dat echter een onmogelijke opgave geweest. De Coronacrisis onderstreepte dat veel (misschien tegenwoordig wel bijna alles) digitaal te regelen is. Van eten bestellen tot boodschappen doen. Zaken met de overheid doen gaat tegenwoordig ook veelal digitaal. Dat is handig en gemakkelijk voor jonge(re) generaties en werkenden, maar het lukt niet iedereen om mee te komen met deze digitale veranderingen en een grote groep burgers heeft hierbij hulp nodig. Het gaat hier niet alleen om werken met digitale middelen, maar ook mensen die moeite hebben met lezen en schrijven (laaggeletterden). Gemeenten werken eraan, maar het is nog te weinig, schrijft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in een recent rapport.

Te snel
Eerder dit jaar bracht de Nationale Ombudsman een onderzoek uit waaruit blijkt dat ongeveer een kwart van burgers en ondernemers vindt dat de digitalisering te snel gaat en dat de overheid te weinig doet om te helpen. De VNG concludeert: ‘Het is dus van belang om te blijven werken aan digitale inclusie van burgers.’ Digitale inclusie wil zeggen dat iedereen uit de voeten moet kunnen met digitale overheidsdienstverlening en in bredere zin met de digitale samenleving. Ook in onze gemeente Asten zijn de afgelopen jaren grote stappen gezet op het gebied van digitalisering, en veel zaken kunnen digitaal worden geregeld met de gemeente. Denk aan het doen van een melding, meepraten over een onderwerp of een aanvraag voor een bouwvergunning. Dat is natuurlijk niet verkeerd want het zorgt veelal voor efficiëntie, maar we moeten meer oog hebben voor hen die digitaal niet vaardig genoeg zijn. Zij mogen niet verdwaald raken of vergeten worden, en ook zij moeten goede kanalen hebben om met de gemeente in contact te komen. Het gaat hier in feite om laagdrempeligheid: de gemeente is er tenslotte voor ons allemaal. Burgers moeten ook in de communicatie ervaren dat de gemeente er voor iedereen is. Als we dan alleen maar meer inzetten op digitale kanalen dan kan dat een verkeerd signaal zijn.

Veranderingen
De komende jaren is het de verwachting dat we als Asten alleen maar meer zullen inzetten op inwoners digitaal betrekken. We willen namelijk dat iedereen mee kan praten over belangrijke zaken zoals de energietransitie, leefbaarheid in Heusden en Ommel en bijv. de transformatie van het buitengebied. Dat zal voornamelijk ook digitaal gaan, maar bij al deze zaken is het belangrijk daarbij oog te houden voor inwoners die minder digitaal vaardig zijn. Als CDA fractie zullen we daar aandacht voor blijven vragen. Ook mensen die minder of geen digitale vaardigheden hebben moeten kunnen (blijven) meepraten over plannen die hen direct in de omgeving raken. In het meest recente beleid van de gemeente Asten (2018) op dit gebied staat dat het verbeteren van digitale toegankelijkheid en verbeteren van de toegankelijkheid voor laaggeletterden en minder digitaalvaardigen aandachtspunten zijn voor de toekomst. Die toekomst is nu. Laten we er samen zorg voor dragen dat iedereen in Asten mee kan blijven doen, digitaal of niet digitaal.

OPROEP: Bent of kent u iemand die moeite heeft met digitaal zaken te regelen met de overheid? Laat het me weten, stuur een berichtje! Ik kom graag een keer luisteren naar uw verhaal, zodat ik er op het gemeentehuis mogelijk iets mee kan. Ik neem koffie en gebak mee!

Daniël van Schijndel
gemeenteraadslid CDA Asten