CDA bekendmaking lijsttrekker
22 januari 2021

Zorgen over schuldhulpverlening aan Astense ondernemers/ZZP´ers in Coronacrisis

De coronacrisis raakt onze samenleving hard, zowel wat betreft gezondheidszorg, sociaalmaatschappelijk als ook economisch. Ondanks steunmaatregelen die door het Rijk (en lokaal) zijn getroffen zijn er groepen mensen die zwaar worden getroffen en schulden zien toenemen, waaronder ook zelfstandig ondernemers. Zo verwacht de vereniging voor schuldhulpverlening NVVK dat zo'n 65.000 zelfstandigen in Nederland in 2021 met financiële problemen te maken krijgen.
Er zijn signalen dat veel gemeenten niet klaar zijn voor deze hulp aan zzp’ers, net zoals gemeenten nog niet klaar zijn voor schuldhulpverlening aan zzp’ers. Hierover verschenen onlangs ook verschillende nieuwsberichten. Reden voor de CDA-fractie om te vragen naar hoe de situatie in Asten is, en heeft daarom schriftelijke vragen gesteld.

Gemeenteraadslid Rico ter Voert: ”Bij schuldhulpverlening denken we in de regel vaak aan kwetsbare groepen, alleenstaande ouders bijv. en wellicht minder aan ondernemers. Daarnaast is de drempel om hulp te vragen voor een ondernemer een stuk hoger dan voor een andere burger. Daarom goed om nu in kaart te brengen hoe de hulp aan deze groep georganiseerd is en of dat in Asten in orde is”.

Schriftelijke vragen zijn een zwaarder instrument voor raadsleden om aandacht te vragen voor een onderwerp, of een College(lid) vragen om een uitspraak over een onderwerp.
De schriftelijke vragen;

1. Wat is de omvang van het beroep van zelfstandigen op de Tozo levensonderhoud en de Tozo bedrijfskapitaal in onze gemeente?
  2. Hoe is voor zelfstandigen in onze gemeente duidelijk dat zij bij schuldenproblematiek een beroep kunnen doen op het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz)?
  3. Welke aanpassingen heeft de gemeente gedaan in de werkwijze en dienstverlening aan ondernemers in het kader van de nieuwe, per 1 januari 2021, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening? Heeft de gemeente een specifiek op ondernemers gerichte aanpak en dienstverlening?
  4. Heeft de gemeente Asten ondernemers met schulden goed in beeld? Is het college het met het CDA eens dat we mensen tijdig moeten bereiken en moeten voorkomen dat schulden onnodig hoog oplopen voor hulp of steun wordt geboden?
  5. Hoe borgt de gemeente Asten dat ondernemers die zich uit zich zelf niet snel melden toch bereikt of geïnformeerd worden dat ze bij de gemeente terecht kunnen?
  6. Waaruit bestaat de aanvullende ondersteuning aan zelfstandigen in onze gemeente in het kader van de door het Rijk beschikbaar gestelde middelen vanuit het aanvullend sociaal pakket als onderdeel van het coronasteunpakket voor ondernemers?
  7. Is de gemeente Asten, al dan niet via Senzer, klaar om zelfstandigen in onze gemeente nu, conform wat de landelijke steunmaatregelen beogen, te ondersteunen en te voorzien van advies en hulp over nieuwe inkomstenbronnen, coaching en ook voor heroriëntatie op de arbeidsmarkt?
  8. In welke mate wordt de gemeente Asten geïnformeerd over hulpvragen voor financiële ondersteuning van Astense ZZP-ers die gesteld waren aan andere instanties?