08 maart 2022

Internationale Vrouwendag

8 Maart  Internationale Vrouwendag.

Internationale Vrouwendag is in de twintigste eeuw ontstaan doordat vrouwen opkwamen voor hun rechten, onder andere op het gebied van arbeid en vrouwenkiesrecht. In 1911 werd de Vrouwendag internationaal voor het eerst gevierd, in 1912 voor het eerst in Nederland

Wat betekent Internationale Vrouwendag?
Dat is de dag waarop vrouwen over de hele wereld aandacht vragen voor vrouwen. Extra aandacht voor gelijke kansen voor vrouwen en mannen.
Het is belangrijk dat ook vrouwen in vrijheid keuzes kunnen maken in o.a. beroepskeuzes en in het helpen van vrouwen om ambities waar te maken.
Als brede volkspartij hecht het CDA belang aan een inclusieve samenleving waarin ieder mens gekend en erkend wordt.

Ook de CDA vrouwen in de Baarlese politiek willen betrokken worden in de gemeenteraad en in de verschillende Commissies. Bij CDA Baarle staan drie vrouwen op de verkiezingslijst, Gerda van den Broek, Ghislaine Beljaars en Ria van de Heijning. Ook in de achterban van CDA Baarle zijn steeds meer vrouwen actief.

Wat vinden wij, als CDA vrouwen belangrijk en waar staan wij voor?
Wij willen de belangen van alle inwoners behartigen. Burgerparticipatie, de inbreng van u als burger is belangrijk en doet ertoe. Het is daarom noodzakelijk dat we al vroeg in het proces een stem hebben. Hoe willen we het? Wat willen we juist niet? En wat vooral belangrijk is, dat ieder ook gehoord wordt. Vindt u het ook belangrijk dat we meer weten over bepaalde onderwerpen? Nodig ons dan bij u uit. Wij komen op werkbezoek om naar u te luisteren en kijken graag met u waar we als partij iets kunnen betekenen. Samen met U!

Uw mening kunt u ook kenbaar maken via [email protected]

Passende zorg en oog voor iedereen, ongeacht leeftijd of achtergrond is voor de CDA vrouwen van groot belang. We willen meer aandacht voor eenzaamheid onder alle leeftijden in onze gemeente en zeker ook voor de steeds groeiende groep ouderen in Baarle.

Het CDA en zeker ook de vrouwen zijn van mening dat Baarle een heel mooi netwerk van vrijwilligers heeft ontwikkeld. Dit is iets om te koesteren. Zij zorgen er o.a. voor dat sportclubs blijven bestaan en dat er activiteiten georganiseerd worden voor groot en klein. Deze vrijwilligers maken het verschil. Er wordt te weinig stil gestaan dat zij, vrije tijd opnemen om anderen in de gemeente te helpen. Vrijwilligerswerk waarderen en stimuleren vinden wij noodzakelijk.

Aandacht voor veiligheid is iets waar we allemaal dagelijks mee te maken hebben. Van een veilig huis tot veilige weg. Onveilige situaties moeten voorkomen worden zoals onduidelijke kruispunten tot niet gemaaide bermen. Ook oversteekplaatsen moeten duidelijker aanwezig zijn. CDA vrouwen willen dat alle inwoners zich veilig kunnen voelen in onze gemeente.

Deze CDA vrouwen staan ook voor een vitaal buitengebied, De agrarische sector is van oudsher divers vertegenwoordigd. Dit biedt veel werkgelegenheid. Ons voedsel zoals melk, vlees en groenten wat uit de directe omgeving komt heeft een grote meerwaarde. Ook voor de burger is dat van belang. Je helpt plaatselijke ondernemers en weet waar je voedsel vandaan komt. Het historisch verleden en aanzicht van onze gemeente moet blijven, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.

Duurzaamheid, het vraagt inzet van iedereen en staat hoog in het vaandel. Het zijn de kleine dingen die het doen: breng de plastic flesjes naar de supermarkt voor statiegeld, het glas naar de glasbak, ruim hondenpoep op en gooi geen afval op straat, hergebruik materiaal waar dat kan en leer kinderen wat duurzaam is. Zomaar wat voorbeelden. Duurzaamheid op kleine maar ook op grote schaal is voor de CDA vrouwen noodzakelijk voor een leefbare toekomst.

Een toekomst die er, volgens ons als CDA vrouwen ook moet zijn voor de woningbouw. Het woningtekort is groot in onze gemeente.

Creatieve oplossingen bedenken voor extra seniorenwoningen zodat er voor starters en jonge gezinnen woonruimte gecreëerd wordt. Het stimuleren in het bedenken van nieuwe initiatieven moet snel van de grond komen.

Wij, CDA vrouwen zijn van mening dat communicatie vanuit de gemeente met de inwoners verbeterd kan worden. Producten en diensten moeten eenvoudiger en begrijpelijker aan te vragen zijn. De website zou toegankelijker moeten worden voor iedereen. U heeft recht op de beste service.

Het volledige programma van het CDA Baarle vind u op de website www.cda.nl/baarle-nassau

Vindt u, dat het CDA een verkiezingsprogramma heeft wat bij u past? Stem dan op 14,15 of 16 maart op lijst 2 CDA. Samen met U!