Guido Van de Heyning

Commissie Bestuur en Middelen

Guido Van de Heyning

Ik ben Guido Van de Heyning, ik ben 52 jaar oud.

Tijdens en na de cursus Politiek Actief ben ik met de partijen gaan praten en heb ik uiteraard de raadsleden geobserveerd en geluisterd in de raadsvergaderingen. Na het goed doornemen van websites, in combinatie met de raadsvergaderingen en gesprekken met raadsleden en de wethouders,

merkte ik dat het gedachtegoed van het CDA het beste bij mij past. Het politieke midden-links past bij mij, de mensen van het lokale CDA passen bij mij en de open houding van de huidige CDA’ers jegens andere meningen en visies past ook bij mij. En zeker ook de heldere duidelijke taal, geen ambtelijke gedoe.

Er wordt zowel kritisch gesproken over de eigen inbreng als over de politiek in zijn geheel en er heerst echt een cultuur dat alles gezegd mag worden.

Voor Baarle-Nassau wil ik graag gemeenteraadslid worden en mij inzetten voor:

1. GÉÉN windmolens in Baarle-Nassau!
Megawatt windmolens passen niet in het landschap van onze gemeente, maar wat dan wel? In Stockholm wordt een wijk zo groot als Baarle verwarmt uit het gft afval! Géén gft afval meer ophalen, maar verwerken en verwarming ervoor terug krijgen. Ik ben een groot voorstander van lokaal de energie opwekken en daar direct gebruiken en opslaan. De techniek is er al, nu de wil nog. Met subsidies en het Energieloket moeten we een heel eind kunnen komen.

2. Vitaal buitengebied.
Hier staan grote wijzigingen en transities te gebeuren: boeren die stoppen en stallen worden gesloopt. De boeren die wel blijven, investeren in de nieuwste technieken, worden steeds milieuvriendelijker én – wist u dat? - zij zijn onze grootste natuurbeheerders! Ik ga vaak wandelen en fietsen in onze omgeving en dan valt mij op hoe enorm iedereen kan genieten van het buitengebied. Ik zie steeds meer roofvogels, aaneengesloten grensoverschrijdende natuurzones en vele initiatieven van boeren, burgers en buitenlui om onze mooie omgeving te behouden en te versterken. Door samenwerking halen we de beste resultaten en daar zet ik mij graag voor in.

3. Meer duurzaamheid in Baarle.
Duurzaamheid is een breed begrip en het is goed om het concreet te maken in ons dagelijks leven, voor ondernemers en voor politieke besluiten.
We zullen écht duurzamer moeten gaan leven en met inzet van technologie kan dat ook. Er is maar 1 voorwaarde en dat is DOEN, uiteraard SAMEN MET U!

Wij staan open voor alle input van onze inwoners, dus zeker aan onze jongere generatie die de politiek maar saai vindt: laat je horen en bestook ons met jullie ideeën, vertel ons wat beter en anders kan en stem op CDA om er zeker van te zijn dat er écht iets mee wordt gedaan!

Elektrisch rijden zal gaan toenemen, waar kun je dan fiets of auto opladen? Is daar aan gedacht als het hele centrum op de schop gaat voor meer groen, meer bomen, minder auto’s? En de nieuwe woningen in De Laenen van Baarle? In de promofilm zie ik vooral heel erg veel parkeerplaatsen voor auto’s en daarmee bijzonder veel verharde grond ipv groen. Onze eigen ondernemers handelen en werken nu al steeds duurzamer, omdat ze weten dat de jeugd de toekomst heeft en ze willen de jeugd een fijne toekomst kunnen bieden. Wat doen ze dan? Lokaal en regionaal samenwerken, stages en banen aanbieden, maar ook de mensen ervan overtuigen om bij onze winkels en bedrijven te shoppen om zo al veel transport te beperken. Of wat denk je van minder koeriersbusjes in de straat en aan de dorpsrand een pickup of overslagplaats regelen? Want hoe vaak zijn mensen niet thuis? Wat een milieuvervuiling is dat! Simpel en heel goed uitvoerbaar allemaal. In het Inkoopbeleid van de gemeente is al vastgelegd dat ze veel meer bij lokale ondernemers gaan inkopen en aanvragen indienen. Maar echt duurzaam is het allemaal nog niet; oude gewoontes moeten eruit slijten, er is veel ruimte voor verbetering. In de Gemeenteraad wil ik daar met het CDA zeker veel meer op gaan sturen en op toezien!