11 oktober 2021

Melden van vuurwerkoverlast en schade in de BuitenBeter app moet nu al mogelijk zijn

Al een aantal jaar is het mogelijk om rond de jaarwisseling met je smartphone schade door vuurwerk direct te melden aan de gemeente met eventueel een foto. In de BuitenBeter-app is in december een speciale meldingcode “vuurwerkschade” beschikbaar. Hiermee wordt dus letterlijk de vuurwerkschade die burgers ondervinden in beeld gebracht. Dankzij deze meldingen van vuurwerkschade kan de gemeente na de jaarwisseling sneller en doelgerichter overgaan tot eventuele reparatie. Ook heeft de gemeente de schadecijfers voor een groot deel in kaart.

Het zal u wellicht ook al opgevallen zijn dat nu in oktober de eerste knallen van illegaal vuurwerk al te horen zijn. Maar  echter is het nog niet mogelijk om eventuele vuurwerk schade nu al te melden. En zoals bekend heeft de gemeenteraad de besluitvorming over een algeheel vuurwerk verbod van legaal vuurwerk een jaar uitgesteld. Volgend jaar zal dit onderwerp opnieuw op de agenda staan. De uitkomst van de cijfers na afloop van komende jaarwisseling zullen hierin leidend zijn.

Om goed onderscheid te kunnen maken van overlast die vóór danwel  tijdens de jaarwisseling is ontstaan, wil het CDA graag nu al de mogelijkheid realiseren om vuurwerk overlast en of schade via de BuitenBeter app te kunnen melden.

Vaak richten meldingen van illegaal vuurwerk zich vooral op schade. Maar wij willen nu ook de mogelijkheid om geluidsoverlast door vuurwerk te registreren. Vaak kan de politie hier niet veel mee omdat de veroorzaker(s) van de overlast al zijn gevlogen. Maar vastlegging van het aantal meldingen kan het inzicht in de overlast vergroten. En omdat deze gegevens wellicht ook van belang kunnen zijn in ons oordeel in de raad, vragen wij om deze mogelijkheid zo spoedig mogelijk te realiseren en de meldcode voor vuurwerk-overlast nu al gebruiksklaar te zetten in de BeterBuiten-app.

Wij hebben daarom de volgende vragen gesteld aan het college van B&W van de gemeente Bergen op Zoom.

1: Bent u bereid de knop voor vuurwerkschade in de BuitenBeter app nu al te activeren?

2a: Is het mogelijk om naast de schade ook een meldcode voor geluidoverlast  toe te voegen?

2b: zo nee, is hier een alternatief voor zodat we vroegtijdig afsteken van illegaal vuurwerk toch in beeld kunnen krijgen?

CDA Bergen op Zoom,
Stefaan Verheugt