Celebrating with sparklers in the night
12 juni 2021

Toch geen lokaal vuurwerkverbod dit jaar, wel een brede inwoners enquete en onderzoek naar illegaal vuurwerk.

Voor het CDA is het afsteken van vuurwerk een van de tradities van ons land. Veel mensen doen dit in de nabije omgeving van hun huis en zien dit als een afsluiting van het jaar. Heel vaak gaat het afsteken van vuurwerk zonder problemen. Maar wij zien natuurlijk ook dat er overlast en schade ontstaat: vooral veroorzaakt door illegaal/verboden vuurwerk of vuurwerk dat buiten de toegestane afsteek tijd wordt afgestoken.

Wij vermoeden dat extra lokale vuurwerkregels invoeren niet de oplossing zijn. Vuurwerkzones instellen - dus de éne straat wél en de andere straat niét – dat is nauwelijks te handhaven. Want wie heeft afgelopen jaarwisseling het siervuurwerk nu niet gezien? En toen was er zelfs een landelijk vuurwerkverbod. Met het invoeren van een vuurwerkverbod worden niet de overlastveroorzakers maar juist de meerderheid gehoorzame vuurwerkliefhebbers gestraft.

Landelijk gezien zijn de regels vorig jaar al aangescherpt en dat zou wellicht al veel hinder weg kunnen nemen. Dit jaar kunnen we pas zien of het landelijk verbod op knalvuurwerk, vuurpijlen en categorie F3 vuurwerk iets zal veranderen wat betreft de overlast. Het CDA wilde dit graag afwachten en met de uitkomst van de cijfers volgend jaar nogmaals spreken over het vuurwerkbeleid van onze gemeente.

Daarom wilde de CDA-fractie op  22 april een motie indienen daarover. Helaas kwam die niet ter stemming kwam. De burgemeester gaf toen aan dat die motie te vroeg kwam en de meerderheid van de raad volgde hem. Maar wij vonden juist dat deze motie toen precies op tijd kwam: Onze motie  riep op om het voorgenomen lokale vuurwerkverbod en het aanwijzen van vuurwerkzones uit te stellen.

In de geplande gesprekken met de bevolking was de focus uitsluitend gericht op het instellen van vuurwerk zones. En dan komen de voorstanders van vuurwerk te weinig aan het bod natuurlijk. Daar hoort een stap vóór vonden wij toen: grondige evaluatie va het landelijke vuurwerkverbod in de komende jaarwisseling en dán verder kijken. Dat sluit ook mooi aan bij het focus akkoord. Dat zegt: “Richt je op uitvoeren van landelijk  beleid.”

In verschillende media uitingen was te lezen dat de raad al akkoord was gegaan met een vuurwerkverbod en ook via de sociale media van de gemeente was dit te lezen.Inwoners die het verbod wilden bediscussiëren en vuurwerkverkopers kregen dit te horen en voelde zich hierdoor niet serieus genomen.
Na vragen van Stefaan Verheugt, CDA, is dit weer keurig recht gezet: Er was nog géén besluit genomen.De burgemeester heeft bevestigd dat dit beluit  nog niet genomen was en ook de sessie-deelnemers kregen een email hierover. Prima.

In de dialoogavond donderdagavond 3 juni jl. kwam het voorstel vanuit het college ter sprake. Er was een prima presentatie van de gemeente ambtenaren die echt grondig met de inwoners in gesprek gegaan zijn. Complimenten! Het CDA was erg blij te horen dat de meeste partijen zich toch konden vinden in keuze 1 van het college: Deze jaarwisseling gewoon het landelijke beleid volgen en dan direct in 2022 een grondige evaluatie eninwonersenquete.

Voor het CDA was dat 22 april al helder. En op verzoek van Stefaan Verheugt komt er een onderzoek naar de schade en overlast die door illegaal vuurwerk wordt veroorzaakt. Dat zal niet eenvoudig zijn, maar de burgemeester geeft aan dat hij hier bovenop zit!