10 april 2017

Schulden wegen zwaarder dan je denkt

In Nederland heeft 1 op de 5 huishoudens schulden, los van de hypotheek. De gemiddelde schuld is 35.000 euro. Veel mensen komen bij tegenslag in de problemen, door het verliezen van een baan, bij ziekte of als een wasmachine gekocht moet worden. In het programma  ‘Schuldig’ kon je de gevolgen hiervan zien.

Mensen wachten vaak lang met het melden van problemen. Denken deze zelf te kunnen oplossen. Het hebben van schulden geeft veel stress, waardoor je niet meer vooruit kunt kijken.

De overheid vindt dat mensen vanuit eigen kracht zelf oplossingen moeten zoeken. Maar als je in de schulden zit en stress hebt kan dit helemaal niet. Dan is er van eigen kracht geen sprake meer. Als CDA vinden we dat organisaties naast de mensen moeten staan en hen op tijd moeten helpen bij het oplossen van hun problemen. Preventie dus. Organisaties en gemeente moeten geen hoge eisen stellen  waaraan mensen  moeten voldoen, als zij hier niet in staat zijn. Naast mensen staan vermindert stress en voorkomt bijvoorbeeld dat mensen hun huis uit moeten vanwege een betalingsachterstand.

In Alphen a/d Rijn is men begonnen met een pilot waar organisaties en ambtenaren naast de mensen staan. In andere plaatsen werken woningbouwcorporaties, basisteam jeugd en gezin en gemeente samen om mensen te helpen. De woningbouwcorporatie gaat  bijvoorbeeld direct in gesprek met mensen als zij een maand huur niet hebben betaald. Zo voorkom je stress, kindermishandeling en heel veel zorgen.

Esther van den Bogaart

Raadslid CDA Bernheze