24 april 2017

Als je alles verbied, krijg je juist datgene dat verboden moet zijn

Qua criminaliteit staan we er als Brabant niet zo goed op als we de media mogen geloven. Hennepkwekerijen, xtc-laboratoria, drugsafval dumpingen in de natuur. Duistere zaakjes, in duistere schuurtjes. Leegstaande schuren, vooral als ze lekker afgelegen liggen, hebben een magnetische aantrekkingskracht op gespuis met snode plannen.

En leegstaande schuren, stallen, tja, die hebben we best een aantal binnen Bernheze. Zeker nu het platteland en de agrarische sector zo in verandering zijn. Veranderingen waardoor niet elk boerenbedrijf de stap naar de toekomst kan maken. Stallen, boerderijen en schuren komen leeg te staan. Leegstand brengt risico's met zich mee op het gebied van, veiligheid, criminaliteit en gezondheid. En los daarvan, zit voor menig ondernemer, zijn pensioen in al die stenen.

Maar wat dan? Wat doe je met al die gebouwen? De overheid zou de overheid niet zijn als daarvoor geen beleid zou worden bedacht: het VAB-beleid, oftewel Vrijkomende Agrarische Bebouwingen. Nu zijn bestuurders, politici en ambtenaren over het algemeen nogal risicomijdend, en dus worden er al snel allerlei kaders en regels bedacht waaraan initiatieven moeten voldoen. Soms nodig en reëel, maar vaak wat al te voorzichtig. ‘Moeten we die of die ontwikkeling wel willen? Voor een goede leefbaarheid van ons mooie buitengebied, moet er economisch perspectief zijn. Dat betekent dat er misschien soms wat buiten de beleidslijntjes gekleurd moet worden. Want als je alles verbied in het buitengebied, dan krijg je juist datgene dat verboden moet zijn.

Ezra Leeger, Raadslid CDA Bernheze