03 november 2022

Bernheze Verenigt!

Verenigingen zijn het kloppend hart van onze gemeenschap. In onze verenigingen sporten, spelen en leven we samen. CDA Bernheze doet mee met het landelijke CDA-offensief om verenigingen en vrijwilligers te ondersteunen.

Bernheze verenigt. Onze gemeente telt ruim 150 verenigingen en maar liefst één op de drie Bernhezenaren is wekelijks actief in een vereniging. Zonder vrijwilligers en verenigingen rolt de bal niet en kleuren de dorpen op Koningsdag niet oranje.

Maar verenigingen hebben het moeilijk. Ze komen uit de coronacrisis, kampen met een tekort aan vrijwilligers en bestuursleden, ervaren regeldruk of maken hoge kosten voor bijvoorbeeld energie. Met als risico dat ze omvallen.

En dat wil CDA Bernheze niet, want verenigingen zijn het cement van onze samenleving. Daar moeten we zuinig op zijn. Daarom doen we mee aan de landelijke CDA-campagne Vereniging Nederland. Een initiatief om verenigingen en vrijwilligers centraal te stellen, te ontzorgen en ondersteunen.

Onderdeel van het offensief zijn onder andere een landelijk meldpunt, enquête onder verenigingen, oprichting van een (deskundigen)panel en fysieke sessies in het land. Allemaal bedoeld om knelpunten en ideeën te verzamelen waar de politiek, landelijk of lokaal, mee aan de slag kan. Wij hopen dat zoveel mogelijk verenigingen willen meedoen.

Ruud Leeijen
Bestuurslid CDA Bernheze
CDA Bernheze: altijd in de buurt!