25 september 2018

Beter ten halve gekeerd…

Uit de media zou je het gevoel kunnen krijgen dat de politieke wereld alleen nog draait om veranderingen. Alles om ons heen lijkt anders te moeten, want van water is, deugt niks of niet zo veel. Gevolg is een lawine aan mooie nieuwe ideeën, plannen en voorstellen. Allemaal om onze wereld te verbeteren.

Over alle ideeën wordt nagedacht maar ze verlaten niet allemaal de “tekentafel”. Soms zullen voorstellen worden bijgesteld om nog beter te worden maar zelfs dan kunnen ze nog in de prullenmand terecht komen. Een voorbeeld hiervan is de beoogde ICT-samenwerking in onze regio: Blou.

Gemeenten in onze regio, en dus ook Bernheze, kwamen tot het inzicht dat ze op ICT-gebied een opgave hebben om toekomstige taken op niveau uit te kunnen blijven voeren. Daarom wordt in 2015 het principe-besluit genomen om samenwerking op ICT-gebied te realiseren. Er wordt een project-team gevormd dat in het najaar van 2017 met het transitieplan komt.

Maar er blijven ook veel vragen onbeantwoord en voortschrijdende inzichten zorgen voor twijfel. Als na onderzoek blijkt dat onze kwetsbaarheid lager en onze flexibiliteit hoger kan en er daarnaast een erg fors kostenverschil wordt begroot, wordt besloten niet verder deel te nemen aan een samenwerking en een eigen koers te varen.

Door positief kritisch te blijven kijken naar nieuwe plannen werkt de CDA-fractie mee aan het verbeteren van onze mooie gemeente.

Bart Pittens
voorzitter CDA Bernheze