11 november 2020

Bouwen, bouwen en nog eens bouwen!

Volgens het CDA Bernheze dè oplossing  om de woningnood in onze gemeente het hoofd te bieden. Met woningaankoopprijzen voor een starterswoning nu kon, bij wijze van spreken, 10 jaar geleden een vrijstaand huis gekocht worden.

De laatste jaren is flink geïnvesteerd in ontwikkelingsruimte voor woningbouw, desondanks zijn er voor starters nauwelijks mogelijkheden om een betaalbare woning te kopen. Ook is er een tekort aan levensloopbestendige woningen en voor ( sociale) huurwoningen is de vraag groter dan het aanbod. De doorstroming op de woningmarkt stokt en prijzen rijzen de pan uit!

Om leefbaarheid,  diversiteit en vernieuwing te behouden voor alle kernen, zullen we een antwoord moeten vinden op de woningnood die er nu is. Ook onze provincie erkent het probleem en geeft gemeenten extra ontwikkelingsruimte. In Bernheze mogen we 2500 woningen bouwen tot 2040, dit zijn 125 woningen per jaar.

Om deze woningen te kunnen realiseren, zal de gemeente snel moeten starten met het voorbereiden en realiseren van deze plannen. De doorlooptijd van planvorming tot en met uitvoering van nieuwe bouwprojecten duurt vaak meerdere jaren.

Daarom heeft CDA Bernheze bij de raadsvergadering van 5 november een motie ingediend om dit zo snel mogelijk te realiseren.

Wij zijn blij dat de andere politieke partijen hier ook de noodzaak van inzien en ingestemd hebben. Zo zetten we de eerste stappen op weg naar een betere woningmarkt voor iedereen.

Edwin Daandels

Raadslid CDA Bernheze

CDA Bernheze: altijd in de buurt!