07 april 2021

Een vertrouwde overheid

Het is de titel van een lezing van de ombudsman uit 2012. We zijn nu bijna tien jaar verder, en het thema heeft niks aan belang ingeboet. Sterker nog, het onderwerp is actueler dan ooit. Je hoeft de tv maar aan te zetten, of de krant open te slaan en het gaat om vertrouwen. Om een betrouwbare, vertrouwde, voorspelbare en dienstbare overheid. In Den Haag, maar vooral ook lokaal, bij de gemeente.

Want wat juist de gemeente besluit, heeft direct invloed op de leefomgeving van mensen, dat vraagt om zorgvuldigheid. Om beleid, regelgeving en beslissingen die uitlegbaar zijn, en consistent. Om behoorlijke besluitvorming.  Om een toegankelijke en dienstbare gemeente.

Het vraagt om een gemeente die vertrouwen heeft in haar burgers, een gemeente die niet alles helemaal dicht wil regelen. Een gemeente die je makkelijk kunt bereiken, als je haar nodig hebt.

Een mooi voorbeeld hiervan is de ‘wegwijzer Bernheze’, één loket waar je terecht kunt als je vragen hebt over wonen, inkomen, zorg en welzijn.

Zo’n loket zorgt ervoor dat de gemeente beter toegankelijk en bereikbaar is, en meer dan slechts een website met een telefoonnummer of een emailadres. Het zorgt dat de gemeente een menselijk gezicht heeft en dat de burger meer is dan slechts een BSN-nummer.  Want vertrouwen ontstaat niet tussen procedures, systemen en instanties. Vertrouwen en begrip ontstaat door onderling menselijk contact.

Ezra Leeger

Raadslid CDA Bernheze

CDA Bernheze: altijd in de buurt!