04 mei 2021

Investeer in onze scholen!

Wie in Bernheze is opgegroeid, zal hoogstwaarschijnlijk nog vaak langs de plek komen waar zijn of haar oude basisschool stond of zelfs nog staat. Onze gemeente is vele schoolgebouwen rijk. Sommige van hen bieden al generaties lang huisvesting aan leerlingen.

De leeftijd van sommige schoolgebouwen binnen onze gemeente brengt met zich mee, dat niet meer aan de huidige kwaliteitseisen voldaan wordt. Investeringen zijn nodig. Goede onderwijshuisvesting is van belang voor goed onderwijs en het vergroot en behoudt de leefbaarheid van onze dorpen. Daarom investeert het CDA Bernheze graag in goede onderwijsvoorzieningen.

Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar basisschool ‘Op Weg’ in Vorstenbosch, vinden we het starten met renovatie of kiezen voor nieuwbouw een goede keuze. Het historische gebouw voldoet functioneel niet meer, maar is wel beeldbepalend, herkenbaar en heeft voor vele inwoners emotionele waarde. Dit kunnen wij als CDA Bernheze goed volgen. Hetzelfde geldt voor basisschool ‘De Toermalijn’ in Heesch. Het gebouw kent een lange geschiedenis en neemt een prominente rol in het straatbeeld.

Goed onderwijs vraagt om goede schoolgebouwen. Om in onze dorpen in goed onderwijs te blijven voorzien, is het van belang dat onze schoolgebouwen ook toekomstbestendig zijn. CDA Bernheze blijft graag betrokken bij de afwegingen die gemaakt moeten worden bij de investeringen en zal tijdens de raadsvergadering een motie indienen met als insteek goede onderwijshuisvesting met behoud van beeldbepalende panden in onze dorpen.

Silvana Schoonenberg, commissielid Bestuur&Strategie

Erik van der Wijst, raadslid

CDA Bernheze: altijd in de buurt!