09 maart 2023

Samen werken aan water

Op woensdag 15 maart vinden de verkiezingen voor de waterschappen plaats.

De opgaven in Nederland groeien, ook binnen het werkgebied van waterschap Aa en Maas. Denk maar aan extreme droogte of enorme regenval. Ons klimaat verandert maar onze leefomgeving ook. We zijn er allemaal bij betrokken. Inwoners, bedrijven en diverse overheden spelen een belangrijke rol.

Meer dan ooit hebben we elkaar nodig om verstandige keuzes te maken. Dat vraagt om een betrouwbare overheid die zoekt naar praktische en betaalbare oplossingen binnen haar mogelijkheden.

Ondanks toenemende kosten voor waterveiligheid en voldoende en schoon water is het CDA van mening dat het waterschap de stijging van de tarieven voor de waterschapsbelasting beperkt moet houden. De prijzen stijgen, de koopkracht daalt en de inflatie stijgt. Veel huishoudens hebben moeite om hun rekeningen te betalen. Het CDA wenst een ruimhartig kwijtscheldingsbeleid en goede betalingsregelingen.

We staan stil bij de gevolgen van onze keuzes nu en voor de generaties na ons. Dat is wat we als CDA willen nastreven. Geen kortetermijnpolitiek maar nadenken over de toekomst.

Het CDA wil samenwerken met respect voor elkaar, tijdig en duidelijk communiceren en besluitvaardig zijn. We zijn voor een realistisch ambitieniveau, een gezonde natuur en voldoende mogelijkheden voor land- en tuinbouw en recreatie. Ook betrekken we jongeren bij het werk van het waterschap: we geven ze een stem.

Eric Daandels
Lijsttrekker CDA Waterschap Aa en Maas