16 juni 2022

Statement gemeenteraadsfracties CDA Bernheze, Oss, Meierijstad, Maashorst en Boekel inz. stikstofplannen

Als CDA fracties uit deze regio, CDA Bernheze, CDA Oss, CDA Meierijstad, CDA Maashorst, CDA Boekel maken wij ons grote zorgen over de stikstofplannen die vanuit Den Haag op het platteland afkomen en die als een vaststaand dictaat door de provincies, in overleg met de gemeenten en andere partijen, moeten worden uitgevoerd.
Plannen die grote impact hebben op de leefbaarheid, veiligheid en economie van onze omgeving.

In de reactie die Derk Boswijk 10 juni j.l. naar de leden stuurde, stelde hij dat er nog veel ontbreekt in deze plannen. Genoemd worden onder andere het legaliseren van de PAS melders, de evenwichtige verdeling tussen alle sectoren en het ontbreken van perspectief, verdienmodel en duidelijkheid.

Wij zijn voorstander van een groene, gezonde en veilige leefomgeving. Dat betekent een goede balans tussen landbouw, natuur en wonen. Door eendrachtige samenwerking van alle partijen en met begrip voor elkaars standpunt, is er binnen een gebiedsgerichte aanpak resultaat te behalen. Dit behalen we niet door één sector geheel uit te kleden en daarmee stikstofruimte te creëren voor anderen, daar schiet het platteland, de natuur en de leefbaarheid niets mee op.

Lezende het 5 stappenplan van Derk Boswijk en de visie ‘perspectief voor boeren’ zijn de stikstofplannen van minister Van der Wal daar onverenigbaar mee.  Wij roepen de fracties van de politieke partijen in Den Haag en ‘s-Hertogenbosch op dit beleid niet te steunen en in overleg met alle sectoren te komen tot een evenwichtige oplossing. Een oplossing vanuit de kernwaarden van ons CDA en de Visie die er ligt.

“Nederland zonder boeren, tuinders en vissers is als het Rijksmuseum zonder Rembrandts. Samen staan ze voor het beste wat ons land de wereld te bieden heeft. Rembrandt is wereldberoemd als groot vakman en vernieuwer in zijn vakgebied en dat zijn onze boeren, tuinders en vissers ook. Daarom moeten we op hen net zo zuinig zijn als op onze Rembrandts.”

(Citaat Boswijk vijfstappenplan stikstof)

Fractie CDA Bernheze
Fractie CDA Meierijstad