23 januari 2023

Water voor later

Na weer een droge zomer was de stand van het grondwater ook in onze omgeving opnieuw ver weggezakt. Dit is niet goed voor landbouw en natuur.
Bijna alle meetpunten van het waterschap stonden in onze gemeente in het najaar op rood.
Doordat het waterschap stuurt op extra vasthouden van het water door de stuwen boven het streefpeil in te stellen en de vele neerslag die de laatste weken is gevallen, is het grondwater tekort inmiddels aangevuld. Ook het natuurgebied “de Maashorst” heeft weer een normaal peil. Toch is het opslaan van extra water in de ondergrond geen overbodige luxe.
Zolang er geen werkzaamheden op het land hoeven te gebeuren is ook de landbouw voorstander om extra voorraad grondwater op te slaan.
In de kernen van onze gemeente is het niet zo eenvoudig om het grondwaterpeil te verhogen.
Veel neerslag wordt nog via de riolering afgevoerd en komt dus niet in de sloot en ondergrond terecht. Ook de verharde tuintjes dragen niet bij aan extra opslag van grondwater.
Als CDA Bernheze zijn we dan ook een grote voorstander van het water te conserveren waar mogelijk!
We kunnen dan ons allen inzetten voor voldoende water voor landbouw en natuur zodat er in de zomer weer veel kan groeien en bloeien.

Adri School
Raadslid CDA Bernheze
CDA Bernheze: altijd in de buurt!