CDA Bladel formeert coalitie met BT en VHP

“Ruimte aan de samenleving”

Op maandag 23 april 2018 heeft het CDA Bladel een coalitie gevormd met de partijen Bladel Transparant (BT) en de Vrije Hapertse Partij (VHP). Elke partij levert een fulltime wethouder. Voor CDA Bladel de heer Fons d’Haens, voor BT de heer Davy Jansen en voor de VHP de heer Wim van der Linden.

Het CDA had de meeste kiezers en is daarom begonnen met een informatieronde om te kijken welke mogelijkheden er waren om een coalitie te vormen. Uit de gesprekken heeft het CDA geconcludeerd dat de programma’s van BT, VHP en het CDA Bladel het beste overeenkomen op de belangrijke punten. Verder is vastgesteld dat een samenwerkingsverband van de partijen CDA, BT en VHP het meest recht doet aan de verkiezingsuitslag van 21 maart. Het zijn de drie grootste partijen in de gemeenteraad, die gezamenlijk ruim 67,5% van de kiezers vertegenwoordigen en 14 van de 19 raadzetels bezetten. Alle drie de partijen hebben bij de raadsverkiezingen stemmenwinst behaald.

Er is nu een coalitieakkoord bereikt dat vooral de grote lijnen bevat en bewust niet alle beleidspunten uit de verschillende verkiezingsprogramma’s vastlegt.

De coalitiepartners nodigen alle raadsfracties uit om actief deel te nemen aan de opstelling van een gezamenlijk raadsprogramma voor de bestuursperiode 2018-2022.

In de raadsvergadering van 26 april jl. is het coalitieakkoord besproken en zijn de wethouders benoemd.