01 december 2017

Inzet financiele middelen voor AEDs in Bladel

CDA Bladel heeft gezondheid hoog in het vaandel staan. Wij willen er voor zorgen dat onze hele gemeente “hart-safe” wordt en blijft. De AED-werkgroep in de gemeente Bladel verricht hiervoor veel inzet. Om de AED’s te blijven onderhouden is een financiële ondersteuning van de gemeente nodig. Ook in onze buurgemeenten zien we dat AED-werkgroepen hierin ondersteund worden.

Het CDA Bladel is al maanden bezig om de problematiek rondom de AED's bij het gemeentebestuur van Bladel onder de aandacht te brengen. Vanuit het gemeentebestuur werd allereerst gezegd dat AED's geen gemeentelijke aangelegenheid zijn. Het CDA Bladel heeft de andere politieke partijen weten te overtuigen om toch in te zetten op het “hart-safe” maken van onze gemeente. De fractie Bladel Transparant diende hiervoor in de gemeenteraadsvergadering van 9 november jl. een motie in die door alle partijen werd ondersteund.

De fractie van CDA Bladel had echter nog graag een stapje extra gezet. Met een amendement wilden we bereiken dat er op korte termijn, zowel incidenteel als structureel, geld beschikbaar komt om voldoende werkende AED’s in onze gemeente te hebben en te houden. Helaas wilden de andere politieke partijen nog geen geld beschikbaar stellen om de grootste nood op te lossen. Het amendement is hierdoor niet aangenomen. Het goede nieuws is wel dat er nu beleid ontwikkeld gaat worden op de inzet van AED’s in onze gemeente, zodat de gemeente Bladel over hopelijk niet al te lange tijd ook ”hart-safe” is.

Fractie CDA Bladel,
Anjo van de Huygevoort