Na de gemeenteraadsverkiezingen hebben coalitiepartijen CDA, BT en VHP afgesproken om zo snel mogelijk de Omgevingsvisie Buitengebied aan te passen. Met de nieuwe Omgevingsvisie kunnen veehouderijen in de gemeente Bladel zich duurzaam ontwikkelen. De gemeenteraad heeft de aangepaste visie (“Omgevingsvisie 1.1”) op 20 september vastgesteld.

Deze haast was geboden omdat de provincie de eisen voor de uitstoot van ammoniak heeft aangescherpt. Om te voldoen aan deze eisen, moeten veel veehouders hun stallen aanpassen vóór 2022. Vergunningen moeten uiterlijk eind 2019 zijn aangevraagd.

De oude Omgevingsvisie en het bestemmingsplan buitengebied lieten geen ontwikkeling toe. Daardoor kon de gemeente Bladel ook geen vergunning verlenen voor bedrijven die minder ammoniak willen uitstoten, om te voldoen aan de provinciale regelgeving.

Behalve voor ammoniak, stelt de nieuwe Omgevingsvisie ook eisen aan het terugdringen van de uitstoot van geur, fijnstof en endotoxinen. Hierdoor daalt de milieubelasting en verkleinen de risico’s voor de gezondheid.

De Omgevingsvisie wil ook stimuleren dat kringlopen beter worden gesloten. Bijvoorbeeld door mineralen en organische stof uit dierlijke mest beter te benutten. Daarom wordt mestbewerking mogelijk gemaakt. Goed voor de bodem, het milieu en ook voor het klimaat door besparing op transport en kunstmest.

Een derde aanpassing in de Omgevingsvisie is een positieve, uitnodigende houding voor innovatie. Ondernemers die willen experimenteren met nieuwe stalsystemen met duidelijke voordelen voor dierwelzijn, milieu en/of gezondheid, krijgen de medewerking van de gemeente.

Deze aanpassingen in de Omgevingsvisie sluiten precies aan bij de recente visie van minister Schouten (Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit) op de toekomst van de landbouw in Nederland. Hierin wordt als doel gesteld: Nederland als koploper in kringlooplandbouw. Bladel loopt vooruit op deze visie.

De aanpassingen in de Omgevingsvisie zijn vooral gericht op de veehouderij. Maar ook andere ontwikkelingen in ons buitengebied vragen om regie en sturing door de gemeente: vrijkomende agrarische gebouwen, natuurontwikkeling, energieopwekking en waterbeheer. Wethouder d’Haens (CDA) heeft de gemeenteraad daarom uitgenodigd om samen met betrokken partijen na te denken over de toekomst van ons platteland. Dat wordt de opmaat naar een geheel nieuwe Omgevingsvisie 2.0!