Het CDA wil dat de gemeente Bladel het economisch hart van de Kempen blijft.

Wil je een hart goed laten functioneren dan moet je ervoor zorgen dat de aders open zijn. Dichtgeslibde aders zorgen voor veel ongewenste complicaties.

In onze mooie gemeente zijn er een aantal verkeersituaties die volgens het CDA goed aangepakt mogen worden.

Doorstroming

In Bladel zijn we blij met de aansluiting bij Hapert op de A67 als kransslagader; we  moeten er natuurlijk wel voor zorgen dat het verkeer verder over de gemeentewegen goed doorstroomt. De belangrijkste hiervan is de provinciale weg (N284). Veel van onze inwoners, maar ook van buurgemeentes, moeten hier twee maal daags over om bij hun werk te komen.
Het super positief dat de economie aantrekt, maar het gevolg hiervan is dat deze weg steeds drukker wordt en het verkeer regelmatig vast staat.

Zo komt de kruising bij Van Mossel in Hapert wel erg dicht bij een echt verkeersinfarct. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Er wordt momenteel dan ook gekeken naar mogelijke oplossingen om de doorstroming te verbeteren, zoals het verbreden van deze weg.

Als CDA Bladel zien wij graag een afrit van de A67 bij Reusel. Dit zorgt er niet alleen voor dat bedrijventerreinen de Sleutel en de Hoeve beter bereikbaar zijn, maar hierdoor wordt ook het verkeer op de provinciale weg verminderd. Dus een beter leef- en verkeersklimaat voor onze kernen Hapert en Bladel!

Openbaar vervoer en sluipverkeer

Voor een betere bereikbaarheid naar Tilburg moet er veel gebeuren.

De aansluiting met openbaar vervoer naar Tilburg is slecht en niet op elkaar afgestemd. Vele studenten ervaren dagelijks dit ongemak.

Upgrading van de N269, de weg van Tilburg en nu tot Reusel maar hopelijk straks naar de A67, hoort volgens het CDA meegenomen te worden in de studie voor een betere verkeersafwikkeling van en naar onze dorpen.

Bijkomend voordeel van een goed netwerk van ontsluitingswegen is dat het verkeer geen sluiproutes meer opzoekt door kernen en  landbouwweggetjes, wat velen gevaarlijk vinden en waar de nodige irritaties bij komen kijken.

En dan hebben we nog de kruising in Hoogeloon bij de Fluiter op het Broekenseind, en gelijkwaardig de kruising op Hoogcasteren. Ondanks de vele maatregelen die al genomen zijn, blijven deze kruisingen gevaarlijk. Zo wil het CDA graag mogelijkheden voor rotondes op deze kruisingen onderzoeken.

Fietspaden

Zowel bij het toeristische  als het woon-werkverkeer zien wij steeds meer fietsers.
Daarbij zijn er ook nog de vele (hard)lopende en fietsende sporters die, al of niet in clubverband, onze fietspaden en mooie landbouwweggetjes opzoeken. Dit is een ontwikkeling die op alle fronten is toe te juichen. Met  elektrische fietsen en wielrenners wordt het verschil in snelheden tussen de verschillende (fiets)gebruikers steeds groter. Dit wekt onderlinge irritatie en het zorgt voor gevaarlijke situaties.

Voldoende brede fietspaden en goed vloeiende overgangen naar de openbare weg en bij verkeersremmers vragen de nodige aandacht. Verbreden van de fietsroute de Pals (Cartierheide) heeft onze eerste prioriteit.

Een nieuw aan te leggen fietspad in Hoogeloon van Broekenseind naar Knegsel en aanleg van snelfietsroutes kan er toe bijdragen dat forensen de fiets pakken en de auto thuis laten staan.

Veiligheid

Veilig en vriendelijk gedrag door de verschillende weggebruikers naar elkaar toe is natuurlijk een basiswaarde die de mobiliteitsvreugde verhoogd en ook dat draagt bij aan een gezond hart en bloedvatenstelsel.

Kortom: er valt nog genoeg te doen aan onze bereikbaarheid en verkeersveiligheid, en daar gaan wij als CDA graag mee aan de slag!

CDA Bladel: Voor ’t dorp dat we door willen geven!”  #CDABladel