De gemeente Bladel heeft ruim 20.000 inwoners, die allemaal willen genieten van een optimaal woonplezier met een geschikte woning en een fijne leefomgeving. Het woonbeleid van de gemeente Bladel moet gericht zijn op kwaliteit, duurzaamheid, flexibiliteit en maatwerk. Duurzame woningen,  die bestendig zijn voor verschillende levensfasen, de kwaliteit van de buurten en woningen die aansluiten bij de woonwensen van de inwoners zelf. Het CDA wil hierin stappen maken.

Gefaseerd bouwen
Het CDA is voorstander van gefaseerd uitgeven van grond die bestemd is voor woningbouw.
Dit voorkomt dat er lang niet gebouwd kan worden en dan opeens weer veel. Hierdoor wordt de leeftijdsopbouw van de dorpsbevolking verstoord. Dit werkt ook door in het verenigingsleven en de schoolomvang.

Bij het ontwikkelen van nieuwe woningen kan de gemeente Bladel een grote rol spelen op het gebied van collectief en particulier opdrachtgeverschap. Door inwoners ruimte te geven zelf een rol te spelen in het bouwen van hun eigen woning of buurt, versterkt de cohesie en wordt de gemeente levendiger. De nieuwe omgevingswet maakt soepele regels mogelijk. Het CDA gaat hiermee aan de slag! De gemeente kan vergunningen voor flexibele bouwconcepten met een bepaalde duur afgeven, om zo voor een familielid te zorgen.

Starterswoningen
Voldoende starterwoningen zijn hard nodig om onze dorpen levendig en vitaal te houden. In Hoogeloon heeft dit hoge prioriteit. Hiervoor zijn CPO-projecten een mooie uitkomst. Bij dit soort projecten zijn toekomstige bewoners gezamenlijk de opdrachtgever voor hun eigen nieuwbouwproject.  Voor de duurzaamheid dienen nieuwbouwwoningen zo min mogelijk met gas aangesloten te worden.

Levendige kernen in een groene leefomgeving
CDA Bladel zet in op levensloopbestendige wijken. Hierin kunnen kinderen vrolijk en veilig opgroeien en mensen gezond oud worden.  Als het aan het CDA ligt, behouden we in alle kernen maatschappelijke voorzieningen.

De positieve effecten van groen op onze gezondheid zijn bewezen. Mensen in een groene woonomgeving voelen zich gezonder; spel-, sport- en ontmoetingsruimten dragen bij aan een preventieve gezondheidszorg, sociale ontwikkelingen van kinderen en sociale ontmoetingen in de buurt. Het CDA Bladel vindt het van belang dat kinderen veel buiten kunnen spelen. Een goede inrichting van de openbare ruimte die buiten spelen mogelijk en aantrekkelijk maakt (ook voor kinderen met een beperking) is daarom essentieel. Burgerinitiatieven op het gebied van spelbegeleiding en groene buurtprojecten kunnen rekenen op onze medewerking. Zo kunnen deze groene speelplekken functioneren als ontmoetingsplek voor jong én oud.

CDA Bladel

Voor 't dorp dat we door willen geven